سدی به نام قوانین در پیش روی شتابدهنده ها

دکتر پیمان کیهان ور، بنیانگذار شتابدهنده آرتان در این خصوص به سیناپرس گفت: کلمه Entrepreneurship یا ارزش آفرینی که امروزه به اشتباه به کارآفرینی تعبیر شده است، فرایندی است که مانند تمامی فرایندهای دارای اکوسیستم است. این اکوسیستم مجموعه ای از سازمان ها، افراد، قوانین، رویدادها، پروتکل ها، روش ها و فرایندهایی است که در فعالیت های ارزش آفرینی یک منطقه تاثیر گذار است.

بنیان گذار دفاتر فناوری کارآفرینی و تجاری سازی "دفتر فکت" نسل سومی دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: یک نکته بسیار مهم در این رابطه، بیان این مسئله است که اکوسیستم کارآفرینی منحصر به فرد است یعنی هیچکس در هیچ کجای دنیا نمی تواند سیلیکون ولی(Silicon Valley) دوم را حتی در کنار خود سیلیکون ولی راه اندازی کند.

وی اظهارداشت: این انحصاری بودن به این دلیل است که عناصر پیچیده ای در ساختار این اکوسیستم وجود دارد. از نظر نگاه سیستمیک وهمچنین سیستماتیک نیز تعاملات بی شماری میان این عناصر وجود دارد، به همین دلیل رهبران و کارآفرینان برای محافظت از اکوسیستم خودشان، نقش اساسی پیدا کرده اند و نظارت بسیار آگاهانه برای راه اندازی این اکوسیستم ها بکار برده‌اند.

تفاوت اکوسیستم ارزش آفرینی با مدل های فناورانه

به گفته وی، اکوسیستم ارزش آفرینی و اکوسیستم نوآوری با مدل های نوآورانه، فناورانه و اقتصاد فناوری محور متفاوت است.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: هم اکنون مولفه های خاصی برای هر اکوسیستم وجود دارد که توسعه فرهنگ، سیاست های حمایتی، سرمایه انسانی، مهارت سرمایه انسانی، دسترسی مالی، نقش خیرین و وضع قوانین از جمله مهمترین آنهاست.

مسوول راه اندازی هسته فناوری های همگرا درباره اهمیت مولفه توسعه فرهنگ گفت: فرهنگ نه تنها باید در بستر تک تک اعضای اکوسیستم بلکه باید در نهادها یا نهادهای سازمانی هم شکل بگیرد. وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، سالانه جشنواره کارآفرینی برگزار و کارآفرینان برتر را معرفی می کند اما بیش از 60 تا 70 درصد مولفه های آن منطبق بر اشتغال زایی( نه کارآفرینی) است. این امر نشان می دهد که ما هنوز نتوانسته ایم این فرهنگ را در سازمان هایمان با ادبیات درست نهادینه کنیم.

این متخصص نانو فناوری پزشکی و پزشکی بازساختی ادامه داد: از سوی دیگر نیز باید نگاه ما به توسعه ایده وسیع تر باشد. هرچند طبق یک قانون جهانی هر ایده نوآورانه در ابتدا مورد تمسخر قرار می گیرد و با مقاومت روبرو می شود اما باید این فرهنگ در میان تک تک عناصر و اجزا نهادینه شود.

توسعه فرهنگ استارتاپی توسط غیر دولتی ها

کیهان ور گفت: در زمان های قدیم کارمند بودن یک ارزش محسوب می شد زیرا نظام دولتی معمولا در نوک قله های حرکت و توسعه بود اما امروزه بستر جامعه سریعتر از دولت( که فربه شده است) حرکت می کند. این امر باعث شده است تا اکنون فرهنگ استارتاپی بیشتر توسط غیر دولتی ها هدایت و توسعه پیدا کند.

مسوول راه اندازی مرکز نوآوری و شتاب دهی آذربایجان "اولین مرکز نوآوری وزارت بهداشت" با تاکید بر نقش موثر سیاست های حمایتی، بیان کرد: دولت به جای نقش راهبردی باید نقش هدایتی داشته باشد. تولیت اصناف و استارتاپ ها باید به نهادی مربوط به خودش مانند انجمن های صنفی سپرده شود. البته امروزه درک درستی از موضوع استارتاپ ها و ثروت های مبتنی بر دانش در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است اما متاسفانه نهادهای متناظر یا هم ردیف با این مساله در شهرهای مختلف از این غافله عقب مانده اند.

به گفته وی، این مساله باید با ارایه آموزش های ضمن خدمت برای اعضای وزارتخانه ها و سازمان های ذینفع های ضمن خدمت برای اعضای وزارتخانه ها و سازمان های ذینفع اکوسیستم به درستی تبیین شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در اکوسیستم ارزش آفرینی و استارتاپی برای توسعه نیاز به مکانیزم های پشتیبانی مانند مراکز شتابدهنده داریم. شتابدهنده ها این قابلیت را دارند که بازده مدل نوآوری باز "چسبروگ" را به یک ایده موفق تبدیل کنند؛ اهمیتی که شتابنده ها را نسبت به مراکز رشد متمایز می کند.

وی بیان کرد: مراکز رشد توسط مراکز دولتی و شتابدهنده ها توسط بخش خصوصی اداره می شوند. به دلیل ورود شتابدهنده ها به عرصه سهامداری، نقش آفرینان این مراکز خود را در شکست و پیروزی ایده ها سهیم می دانند از اینرو هنگامی مراکز رشد با شکست مواجه می شوند، کار خودشان را با مدل شتابدهنده توسعه می دهند.

قوانین دست و پا گیر مانع پیشرفت شتابدهنده هاست

مشاور پیشین فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اهمیت سرما یه انسانی و مهارت آنها پرداخت و گفت: تا سرمایه انسانی نباشد، کارآفرینی شکل نمی گیرد. البته هر سرمایه انسانی اهمیت ندارد. سرمایه انسانی اهمیت دارد که اکوسیستم را به سمت تعالی توسعه دهد.

وی افزود: همچنین مهارت و تخصص نیروهای انسانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی تیم خوبی برای انجام فعالیت های امنیتی تشکیل می شود و نقش آفرینی می کنند اما افراد آن تیم مثلا به دلیل نداشتن مهارت اینترنت اشیا قادر به توسعه ایده در آن اکوسیستم نیستند.

کیهان ور اظهارداشت: همچنین وام برای عرصه کارآفرینی و شتابدهنده خوب نیست بنابراین بهتر است فعالان این حوزه، با استفاده از سرمایه گذاری دوستان، سهامداران، خیران و همچنین سرمایه گذاری جسورانه و مدل های شتابدهنده وارد این عرصه بشوند.

وی اظهارداشت: باید مقررات دست و پا گیر این عرصه نیز کم شود. در حال حاضر رتبه کشور ما از نظر شاخص ارزش آفرینی جهانی از 120 به 72 رسیده است. چابک نبودن فضای کسب و کارها و قوانین دست و پاگیر از مهمترین دلایل نامناسب بودن این شاخص هستند.

وی در پایان گفت: هم اکنون با تورم قانون مواجه هستیم و بیش از ۱۱ هزار قانون در کشور وجود دارد که این قانون در حدود ۱۱۰ سال قانونگذاری ایجاد شده است. این وضعیت را مقایسه کنید با فرانسه که دویست سال از شروع قانون گذاری در آن می گذرد و تنها چیزی نزدیک به ۴۰۰۰ قانون در آن کشور موجود است. این قانون ها به ویژه قوانین مربوط به کسب و کار باید از طریق تفویض اختیار به انجمن های متعدد اصناف کاهش یابد تا چابکی سازمانی ایجاد شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. قوانین دست و پا گیر همیشه مانعی برای پیشرفت و توسعه علم بوده. امیدوارم به زودی این سد بزرگ از سر راه محققان کشور برداشته بشه. ممنون از مطلب خوب تون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا