گردشگری می تواند نجات بخش اقتصاد کشور باشد

ترکیه یکی از آن کشورهایی است که با درک صنعت توریسم و پولی که نصیب کشور می‌کند، آغوش خود را برای مسافران خارجی باز کرده تا از طریق آن هم به کشورش سروسامان داده شود و هم به زندگی مردمش.

چراکه، قطعا حضور مسافر خارجی در یک کشور به منزله رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال جوانان آن کشور است.

ایران هم به دلیل زیارتگاه هایی که دارد مورد توجه کشورهای مسلمان همسایه است. به ویژه، عراقی‌ها که بعد از بالا رفتن ارزش پول کشورشان در برابر ریال، اغلب ایران را به عنوان مقصد سفرهای توریستی، تجاری و حتی درمانی خود انتخاب می کنند.

اما در این میان نه عملکرد مسوولان و دست اندرکاران این امر تعریفی دارد و نه عملکرد مردم. این در حالیست که هر توریستی که به ایران می‌آید به منزله یک سرمایه است و باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد. اما متاسفانه ما از این فرصت استفاده نمی کنیم.

گرمای جنوب، سرسبزی شمال، شن‌های کویر، دریاهای بیکران همه و همه سرمایه‌های خدادادی هستند که ما از آن استفاده نمی‌کنیم. این در حالیست که بسیاری از متخصصان حوزه معتقدند با صعنت توریسم، می‌شود درهای تمام چاه‌های نفت ایران را بست و اقتصاد ایران را نجات داد.

نباید همه مسائل و مشکلات را به تحریم ها گره بزنیم

نائب رییس هیات مدیره انجمن علمی گردشگری در گفتگو با سیناپرس در این رابطه گفت: واقعیت این است که مدیریت کلان گردشگری کشورمان در جذب، مدیریت و توسعه گردشگر موفقیت چندانی نداشته است. حتی در حوزه جذب گردشگر از کشورهای همسایه نیز موفقیت چشمگیری نداشتیم.

دکتر محمدرضا رضوانی ادامه داد: نباید همه مسائل و مشکلات را به بحث تحریم ها گره بزنیم. چراکه اتفاقا در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم، گردشگری برای توسعه کشور گزینه بسیار مطلوبی قلمداد می شود. به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی که کشور با مشکل صادرات نفت و درآمدهای ارزی مواجه بوده و به شدت به درآمد نیاز داریم گردشگری گزینه بسیار مناسبی است که می تواند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند.

وی تصریح کرد: حتی در زمینه صادرات غیرنفتی هم که سالیان سال روی آن کار شده در زمینه بازگشت ارز حاصل از آن، با مشکلاتی مواجه هستیم این در حالیست که در گردشگری انتقال ارز سریع، مستقیم و بدون واسطه انجام می شود که از این نظر نسبت به بخش های دیگر مزیت محسوب می شود.

رضوانی در ادامه یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را عدم وجود اراده سیاسی لازم برای توسعه صنعت گردشگری در سطوح مختلف کشور دانسته و گفت: به هرحال، دست اندرکاران مختلف گردشگری از سطح ملی تا سطح محلی در کشور ما فعالیت می کنند. اما هنوز در سطح کلان آن اراده لازم برای توسعه گردشگری وجود ندارد. هنوز به خوبی اثرات مثبت گردشگری در توسعه کشور را درک نکرده ایم.

وی ادمه داد: دست اندرکاران توسعه گردشگری کشور ترکیه در سطوح مختلف دارای انسجام سازمانی و باهم هماهنگ هستند، اثرات گردشگری را درک کرده اند. اما ایران هنوز متاسفانه در این زمینه ضعف دارد و اغلب فعالیت های این حوزه در حد شعار است. اما، عملا برنامه مشخص و مدونی برای توسعه گردشگری در کشور نداریم البته گهگاهی به صورت خودجوش کارهایی در این حوزه صورت می گیرد که کافی نیست.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در سطوح پایین نیز مردم محلی نیز که یکی از دست اندرکاران صنعت گردشگری هستند و به هرحال از توسعه گردشگری تاثیر پذیر و بر روند آن تاثیرگذار هستند نیز از اثرات گردشگری ادراکات مناسبی ندارند و فقط متخصصان این حوزه هستند که اهمیت موضوع را به خوبی درک می کنند که آنها هم کاری از پیش نبرده اند.

وی ادامه داد: این در حالیست که این حوزه در شرایط فعلی می تواند نجات بخش اقتصاد کشور باشد و کمبودهای کشور را در سایر بخش ها جبران کند. گردشگری در کشور ماهیت بین بخشی و چندبخشی دارد و نهادها و سازمان ها و دستگاه های مختلفی در این حوزه فعالیت می کنند و بر آن تاثیر می گذارند. البته سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری به عنوان محور اصلی بیشترین مسوولیت را در این حوزه دارد.

رضوانی تاکید کرد: همه دست اندرکاران در سطوح مختلف کشور باید تلاش کنند که این اراده سیاسی و انسجام سازمانی برای توسعه گردشگری به وجود بیاید و این موضوع با حرف و شعار محقق نمی شود بلکه باید در عمل ببینیم در تخصیص ها ببینیم که تا چه حد به برنامه های توسعه گردشگری توجه شده است.

وی افزود: ضمن اینکه در سطوح محلی و برای مردم عادی نیز باید کار فرهنگی صورت گیرد که متوجه باشند یک گردشگر فرصتی است که به اندازه بشکه های نفت می تواند برای کشور درآمد ارزی داشته باشد.

رضوانی خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا رقابت بالایی بر سر جذب گردشگر وجود دارد و با کم کاری هایی که در کشور صورت می گیرد قطعا گردشگران برای تفریح، درمان و… مقصدهای دیگری را انتخاب می کنند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا