لزوم احترام به زبان مادری و حق بر آموزش آن

علاوه بر نامگذاری روزی به عنوان روز جهانی زبان مادری که سازمان یونسکو طرح آن را ارائه کرد که نشان از اهمیت این مقوله داشته و گویای این امر است که جامعه بین المللی اهمیت و ضرورت آموزش زبان مادری را به درستی پذیرفته و آن را به عنوان یک حق اساسی بشری به رسمیت شناخته است. یکی دیگر از نشانه های اهمیت این موضوع، حق آموزش دیدن و آموزش دادن به زبان مادری هر فرد است.

با توجه به تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در حوزه امور تربیتی و روانشناسی  اهمیت آموزش به زبان مادری نیز به صورت علمی به اثبات رسیده است.

علیرغم این موضوع، به تازگی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرای «تست بسندگی زبان فارسی» خبر داده است.

وی با بیان اینکه باید کودکان ما در شرایطی باشند که امکان دریافت و درک مطلب به زبان فارسی را داشته باشند و جزو گروهی قرار نگیرند که زودهنگام مدرسه را ترک می‌کنند، در توجیه اجرای این طرح گفته است: در زمینه افت تحصیلی با دو گروه مواجهیم؛ یک گروه کودکان دیرآموزند و دسته دیگر آنها هستند که در مناطق دوزبانه پیش دبستانی را نگذرانده‌اند و اگر آزمون بسندگی زبان فارسی را به این مجموعه اضافه کنیم کمک بزرگی برای ایجاد آمادگی هدفمند زبانی در دوره ابتدایی فراهم می‌شود.

بر اساس این گزارش، سنجش آمادگی بسندگی زبان فارسی، در حال حاضر در حد یک پیشنهاد مطرح شده که قرار است روی آن کار شده و استانداردسازی پیرامون آن انجام گیرد.

این در حالیست که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس  نسبت به اجرای این طرح واکنش نشان داده و معتقدند: مطرح کردن آزمون «بسندگی زبان فارسی» به عنوان شاخص سنجش توانمندی های نوآموزان در مناطق قومیتی بی معناست، چراکه، «بسندگی زبان فارسی» هیچ ارتباطی با توانمندی‌های افراد ندارد.

چنانچه در برخی موارد شاهد آن هستیم که حتی افراد تحصیل کرده هم نمی‌توانند به درستی به زبان فارسی تکلم کنند.

ضمن اینکه، احترام به زبان مادری و حق بر آموزش آن در قوانین و مقررات ایران به صورت کاملا شفاف و صریح وجود دارد؛ بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر حق تحصیل به زبان مادری، هیچ ایرادی ندارد و شکی در اجرای آن نیست.

بر اساس این گزارش، کشور ایران به عنوان سرزمینی چندزبانه و چندفرهنگی، با سنت های متعدد، مجموعه تمدن ها و فرهنگ ها را در بر گرفته که ویژگی چندزبانی بودن تنها یکی از خصیصه های آن است.

صد البته که زبان فارسی زبان میلیاردها نفر است که در طول چندین هزارسال در این پهنه خاکی زندگی کرده اند، قطعا همه ما باید قدر این میراث ارزشمند را بدانیم اما در کنار همه اینها نباید از این نکته غافل شد که در میان زبان شیرین فارسی، زبان هایی چون عربی، کردی، ترکی و… در کشور ما وجود دارد که می توانیم بسیار هوشمندانه از این شانس بی نظیر استفاده کنیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا