پسران در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرترند

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آلودگی هوا می‌تواند بر متابولیسم بدن کودکان و رشد عصبی آنها موثر باشد.

اخیرا محققان موسسه ملی بهداشت کودکان و توسعه انسانی ایالات متحده آمریکا (NICHD) در مطالعه ای جدید دریافته اند کودکانی که در مناطق آلوده تر شهرها زندگی می کنند، در برقراری ارتباط دو برابر نسبت به سایر کودکان ضعیف تر عمل می کنند.

این پژوهشگران معتقدند که آلودگی هوا طی بارداری مادران بر سلامت جنین موثر است و پس از تولد نیز در هماهنگی چشم، حرکت دست یا راه رفتن تاخیر به وجود می آورد.

مطالعاتی دیگر نشان داده اند که میزان ابتلا به اوتیسم و کاهش عملکرد شناختی در کودکان مناطق آلوده شهری بیشتر است.

همچنین برخی از مطالعات نیز نشان می دهند که قرار گرفتن در مجاورت آلاینده ها در دوران بارداری با وزن کم هنگام تولد، ارتباط مستقیمی با زایمان زودرس و تولد نوزاد مرده دارد.

تاثیر آلودگی هوا در حافظه پسران

نتایج بررسی جدید محققان بارسلونا نشان می‌دهد نوزادان پسر پیش از به دنیا آمدن بیش از دختران تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند و قرارگرفتن مادران باردار در معرض آلاینده‌ها تبعات منفی روی جنین پسر باقی می‌گذارد.

پژوهشگران در این تحقیق دریافتند آلودگی هوا بر توانایی‌های شناختی مانند حافظه، استدلال، محاسبه، قضاوت، حل مساله، تصمیم‌گیری، مهارت‌های کلامی و کسب معلومات پسران تاثیر منفی می‌گذارد.

آنها تاکید کردند، پسرانی که در معرض بیشتر آلاینده‌های مضر مانند گازهای دیزلی قرار دارند، به مراتب بیش از دیگران آسیب می‌بینند. تاثیر پذیری بیشتر پسران نسبت به دختران در آلایندگی‌ها نیز ممکن است به دلیل اختلاف هورمون و ژنتیک باشد.

افزایش اضطراب کودکان با آلودگی هوا

پژوهشگران آمریکایی نیز در بررسی های جدید خود به این نتیجه رسیده اند که آلودگی هوای ناشی از ترافیک می‌تواند نقش مهمی در ابتلاء به اختلالات روحی کودکان مانند اضطراب و افسردگی داشته باشد.

این پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از آلودگی هوای ناشی از ترافیک می‌تواند میو- اینوزیتول مغز را به صورت چشمگیری افزایش دهد. آنها باور دارند که افزایش سطح میو- اینوزیتول، با بروز نشانه‌های اضطراب در ارتباط است. آنها در این تحقیق دریافتند نشانه‌های اضطراب در گروه‌هایی که بیشتر در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک قرار دارند، ۱۲ درصد بیشتر است.

ارتباط کاهش آلودگی هوا با بیماری آسم

محققان دانشگاه ساوترن کالیفرنیا نیز در تحقیقی دریافتند که کاهش میزان آلاینده‌ها با حدود 20 درصد کاهش احتمال ابتلا کودکان به بیماری آسم در ارتباط است.

یافته‌های آنها نشان داد کاهش میزان دو آلاینده، دی‌اکسید نیتروژن و ذرات کوچک‌تر از 2/5 میکرومتر، با تعداد موارد کمتر ابتلا به آسم مرتبط است. هر دو این آلاینده‌ها با اشتعال سوخت‌های فسیلی ناشی از اتومبیل‌ها، تجهیزات جاده‌ای و نیروگاه‌ها مرتبط هستند.