در ترویج فرهنگ حفظ دریا ها و اقیانوس ها ضعف داریم

سعدالله نصیری قیداری، امروز بعد از ظهر در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریا و اقیانوس شناسی گفت: بشر از جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسید که مسایل اقتصادی و سیاست برای برقراری عدالت و صلح کافی نیست وعلم و حفظ محیط زیست نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری، آب را یکی از پارامترهای تضمین کننده حیات بشر عنوان کرد و افزود:هم اکنون 70 درصد کره زمین را آب فرا گرفته است و 50 درصد اکسیژن کره زمین را این منبع عظیم آبی تامین می‌کند. از سوی دیگر اقیانوس ها و دریاها حدود 3تا 4 میلیارد غذای مردم دنیا را تامین می کنند و سهم عظیمی در ایجاد تجارت‌های بین المللی دارند.از آنجایی که حیات تنها در منظومه شمسی امکان دارد باید از این منبع عظیم الهی به خوبی حفاظت کنیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون کمیسیون ملی یونسکو با داشتن 200 کمیسیون، یکی از بزرگترین شبکه های جهانی محسوب می‌شود. این کمیسیون می تواند اقدامات خوبی در زمینه‌های فرهنگی داشته باشد؛ اخیرا یونسکو تاکید کرده است که باید فرهنگ ترویج

حفظ محیط زیست دریاها و اقیانوس ها با کمک مسوولان و مردم افزایش یابد زیرا حفاظت از دریاها از اهمیت زیادی برخوردار است.

 وی یاد آور شد: متاسفانه هم اکنون اشاعه فرهنگ محیط زیستی در راستای حفظ دریاها و اقیانوس ها در کشورمان به خوبی ترویج نیافته است.ترویج این فرهنگ بر عهده انجمن های علمی است. انجمن های علمی ما باید این مساله را در اساسنامه های خود بگنجانند.

وی بیان کرد: هرچند امروزه نوشتن مقالات علمی و چاپ آن در نشریه های بین المللی لازم و ضروری است اما توجه به این مسایل در اولویت بیشتری قرار دارند. هم اکنون وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تاکید دارد در کنار علوم بنیادی به علوم کاربردی توجه بیشتری شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا