لزوم کاهش میزان مصرف آب به لحاظ بحرانی شدن شرایط آب

به گزارش ایرنا، هدایت فهمی روز دوشنبه در آیین آغاز به کار اولین کنفرانس و نمایشگاه علوم و مهندسی آب در وزارت نیرو، اظهار داشت: در زمینه بهره برداری از آب های زیرزمینی نیز در آستانه یک فاجعه ملی قرار داریم و این در حالی است که باید سالانه 12 میلیارد مترمکعب برداشت از این منابع شود.

وی در زمینه شرایط منابع آبی کشور و با اشاره به آمار 45 ساله کشور در این بخش، افزود: تا سال 78 منابع آب تجدیدپذیر کشور 130 میلیارد مترمکعب بوده و در 10سال اخیر این رقم به 115 میلیارد مترمکعب و در پنج سال گذشته نیز این میزان به 104 میلیارد مترمکعب رسیده است. اگر آمار بلندمدت کشور را تاکنون در نظر بگیریم منابع آب تجدیدپذیر به کمتر از 120 میلیارد مترمکعب رسیده و کاهش در این زمینه بسیار چشمگیر است.

وی افزود: در بخش آب های زیرزمینی به طور متوسط در 20 سال گذشته هرسال 6 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از ذخایر آب استراتژیک داشته ایم و اگر بخواهیم این روند را متوقف کنیم، سالانه باید 12 میلیارد مترمکعب در برداشت آب ها کاهش انجام دهیم.

فهمی بیان کرد: در آب های سطحی در پنج سال اخیر بیش از 26 میلیارد آب تجدیدپذیر کشور کم شده و این موضوع مسئله ای بسیار پر اهمیت است، این اتفاق فقط مربوط به طبیعت نیست، بلکه همه بخش ها به ویژه صنعت، کشاورزی و محیط زیست آنچنان که باید به این مسایل نپرداخته اند.

وی یادآور شد: براساس آخرین تحلیلی که از وضعیت بارش در کشور ارایه شده است، میزان کاهش بارش های در10سال اخیر در زمینه سهم طبیعت 10 درصد کاهش بارش داشته ایم و در زمینه روانآب ها نیز شاهد 25 درصد کاهش هستیم.

وی با اشاره به شاخص سازمان ملل در زمینه استفاده از منابع تجدیدپذیر، افزود: در شاخص سازمان ملل استفاده از منایع تجدید شونده تا 40 درصد قابل قبول، 40 تا 60 درصد تنش آبی و 60 تا 80 درصد بحران آبی تعریف شده است؛ کشور ما درحال حاضر 85 درصد منابع آبی خود را مصرف می کند، یعنی در شرایط فوق بحرانی قرار داریم.

فهمی با بیان اینکه کشور توان ادامه این وضعیت را ندارد، اظهار داشت: سقف مصرف ما باید در بهترین حالت باید 70 میلیارد مترمکعب باشد.

وی یادآور شد: کشور ما درحال حاضر به 60 درصد خودکفایی در زمینه تامین غذا و دارو دست یافته و اگر بخواهد 40 درصد مابقی را نیز تامین کند به بیش از 50 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد که امکان تامین آب در کشور به روش های سنتی امکان پذیر نخواهد بود.

رییس شورای سیاستگذاری اولین کنفرانس علوم و مهندسی آب با برشمردن 11چالش در زمینه آب، گفت: دیگر روزهای خوش درآمد نفتی تکرار نمی شود، بخش آب باید خودکفا شود، بخش خصوصی در این زمینه ورود کند و باید بسیاری از کارهای بخش خصوصی را به حوزه آب معطوف کرد.

وی با تاکید بر تغییر ساختار در قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به طور کلی علاوه بر تغییر در قوانین باید بازبینی در بسیاری از سازه ها، طرح ها و برنامه انجام شود، این تصمیم نه تنها در وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی بلکه باید در تمام سطوح عملی شود.

فهمی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: 600 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که از مجموع مقالات ارسالی، تعداد 430 مقاله پذیرفته شده و از میان آنها 32 مقاله در این کنفرانس به صورت شفاهی ارایه خواهد شد و مابقی آن در قالب نرم افزار منتشر می شود.

وی بیان کرد: در این کنفرانس، برپایی چهار میزگرد تخصصی با موضوع احیای دریاچه ها و تالاب ها، بررسی ابعاد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی آب، آب و امنیت غذایی و حکمرانی آب و نیز چهار کارگاه آموزشی کاهش اثرات زیست محیطی آب شیرین کن ها، حسابداری آب، سامانه پیش بینی و هشدار سیل و آشنایی با کاربرد پویایی سیستم ها در مطالعات آبی و مدل سازی در محیط Vensim با حضور اساتید برجسته دانشگاهی پیش بینی شده است.

اولین کنفرانس و نمایشگاه علوم و مهندسی آب 18 و 19 خرداد ماه سال جاری در سالن همایش وزارت نیرو با برگزاری میزگردهای تخصصی و ارایه مقالات شفاهی در حال برگزاری است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا