روزه‌داری در بارداری توصیه نمی‌شود

 لادن گیاهی عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا در خصوص نکاتی که می‌بایست خانم‌های تحت درمان ناباروری در ماه مبارک رمضان رعایت کنند گفت: روزه‌داری تا پیش از انتقال جنین و قبل از شروع بارداری ممانعتی ندارد، به شرط آن که خانم بیماری زمینه‌ای خاصی نداشته باشند و لازم نباشد دارویی را سر ساعت مشخص مصرف کند.

وی ادامه داد:  روزه‌داری در سه ماه اول و سوم بارداری توصیه نمی‌شود روزه‌داری در سه ماه اول باعث سقط جنین نمی‌شود، اما می‌تواند باعث اختلال در تمایز و تکثیر سلولی جنین و تشدید حالت تهوع مادر شود.
 
گیاهی تصریح کرد: شواهدی مبنی بر اینکه روزه‌داری باعث تشدید اندومتریوز بشود، دیده نمی‌شود. روزه‌داری برای خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بلامانع است، اما مدیریت صحیح دریافت غذایی در وعده‌های سحر، افطار و شام بیش از پیش اهمیت می‌یابد. لازم است که افت و خیز ناگهانی قند خون به بهینه‌ترین شکل ممکن مدیریت شود.
 
وی افزود:  روزه‌داری صحیح، یعنی دریافت متعادل همه گروه‌های غذایی و نوشیدن آب کافی در وعده‌های سحر، افطار و شام، باعث تضعیف کیفیت اسپرم و تخمک در فرد سالم نمی‌شود.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سیناگفت:  اگر خانم باردار سابقه فشارخون بارداری و دیابت در باردی قبل دارد، بهتر است که روزه نگیرد.در صورت ابتلای خانم باردار به فشار خون بارداری (پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری) و دیابت بارداری، روزه گرفتن در سه ماهه دوم جایز نیست. علت مهم منع روزه‌داری در بارداری تشکیل اجسام کتونی است که از جفت عبور می‌کند و به جنین آسیب می‌رساند.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا