اتوبوس‌های کهنه خارجی راهی تهران می‌شوند

اتوبوس هایی که می توانند حوادث تلخی مانند واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران را به بار بیاورند و سهم عظیمی در آلودگی هوا و انتشار ذرات معلق داشته باشند.

قطعا از رده خارج شدن این اتوبوس ها نیاز به منابع مالی دارد اما از آنجایی که شهرداری تهران با بحران منابع مالی روبرو است. مسوولان ارشد شهرداری تهران پیشنهاد واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی را داده اند و عاقبت این پیشنهاد پس از گذشت یک سال عملیاتی شد. به طوری که اخیرا پیروز حناچی، شهردارتهران در یکی از برنامه های زنده صدا و سیما خبر از مذاکره برای خرید اتوبوس های دست دوم داد و در این خصوص گفت: تهران به ٧ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که الان فقط حدود ٣۵٠٠ دستگاه داریم. می‌دانید که در این شرایط، فشار این کمبود هم به شرکت اتوبوسرانی و هم به اتوبوس‌های بخش خصوصی وارد می‌شود. تلاش می‌کنیم راه‌هایی را برای حل این مشکل بیابیم؛ به عنوان مثال دولت می‌تواند از طریق تامین خطوط اعتباری کمک کند.

وی افزود: واقعیت این است که نمی‌توانیم در حمل‌ونقل عمومی سوبسید بالایی ندهیم و این یک مانع است. در سوبسید بالا ناچار می‌شویم خودمان منابع را تامین کنیم و بخش خصوصی به فرایند توسعه وارد نمی‌شود. موضوع حمل‌ونقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است و همه باید به توسعه آن کمک کنند. از آن‌جا که حمل‌ونقل عمومی نوعی از عدالت اجتماعی است، نمی‌توان به راحتی کرایه‌ها را به خاطر کاهش سوبسیدها مقدار زیادی افزایش داد. ما در جست‌وجوی مدلی هستیم که ممکن باشد. واقعیت این است که هیچ وقت نمی‌توان قیمت واقعی حمل‌ونقل عمومی را از مردم گرفت. به عنوان مثال اگر الان یک ال‌آرتی یا بی‌آرتی به این شکل، یعنی بدون سوبسید، بسازیم، بلیتش دست‌کم حدود ٧-۶ هزار تومان خواهد بود. البته راه‌های دیگری نیز برای حل مشکل کمبود در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد؛ یکی از آن‌ها استفاده از اتوبوس‌های باکیفیت و خوب دست دوم است؛ تلاش می‌کنیم در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.

پیش از این محمد علی نجفی، شهردار پیشین تهران در سفر خود به لهستان برای خرید اتوبوس اظهارداشته بود:« با کمک رییس جمهور در نظر داریم ناوگان اتوبوسرانی را به صورت کلی نوسازی کنیم. در برنامه پنج ساله پیش رو حداقل باید حدود ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس جدید را در کشور وارد سیستم کنیم؛ علاوه بر این در حمل و نقل شخصی و تاکسیرانی نیز برنامه داریم تا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کنیم. همچنین رییس جمهور برنامه‌ای برای برقی کردن و نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام کردند که بخش ‌عمده‌ای از این برنامه به تهران بر می‌گردد» اما این امر هم رخ نداد و خبری از اتوبوس‌های نو لهستانی در تهران نشد و نجفی بدون تحقق این وعده از شهرداری تهران رفت.

هزینه تراشی خرید اتوبوس های دست دوم

خبر خرید اتوبوس های دست دوم خارجی واکنش های زیادی را از سوی مسوولان به همراه داشت. محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران که پیش از این با خرید اتوبوس‌های دست دوم برای شهر تهران مخالف بود، در این رابطه گفت:خرید اتوبوس‌های دست دوم که بعد از مدتی به سرنوشت اتوبوس‌های فرسوده فعلی دچار خواهند شد و باید هزینه زیادی برای بزک کردن آنها مانند نصب فیلتر و … بپردازیم، افتادن در دور باطل است.

وی افزود: مشکل آلودگی هوا نارضایتی شهروندان از اتوبوس‌های فرسوده با کیفیت پایین با این سیاست‌ها برطرف نمی‌شود و باید شهرداری سیاست‌های کلی که توسط شورا به تصویب رسیده دنبال کند که خرید اتوبوس دست دوم در این سیاست‌ها وجود ندارد.

 به گفته عضو شورای شهر تهران ، در برنامه سوم توسعه شهر تهران که در شورای شهر به تصویب رسیده و سیاست‌های کلی اداره شهر را مشخص می‌کند، تاکید بر خرید اتوبوس‌های برقی است که در دنیا به اسم حمل و نقل پاک از آن نام برده می‌شود.

  بودجه کم شهرداری:عامل اصلی خریداتوبوس‌های دست‌دوم

این در حالی است که محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، خرید اتوبوس‌های دست‌دوم با عمر۵ سال از کشورهای خارجی را یکی از راهکارهای موثر برای توسعه حمل و نقل عمومی دانست که می تواند در شرایط فعلی کمک خوبی برای کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.

به گفته وی وقتی در تهران اتوبوس‌ها با عمر فرسودگی بالا داریم، حتی سطح تعمیرات و نگهداری آنها را هم به سختی انجام می‌دهیم. می دانید ما در پایتخت بیش از ۴ هزار اتوبوس‌ها با عمر بالای ۸ سال داریم که در حال تردد هستند. جایگزین کردن خودروی نو نیاز به میلیاردها تومان پول دارد که در این شرایط فعلا پولش فراهم نیست. این واقعیتی است که دولت و شهرداری هیچکدام نتوانستند چنین بودجه‌ای را فراهم کنند.

وی در خصوص قیمت اتوبوس های دست دوم گفت: اتوبوس های دست دوم با قیمت بسیار ارزان وارد کشور می شود. حال ۲ تا ۳ سال از آن استفاده می‌کنیم و هر زمان که دولت توانایی نوسازی داشت و توانست اتوبوس‌های جدید به حد کافی خریداری کند طبیعتا این‌ها را کنار می‌گذاریم.

اگرچه دولت بودجه ای برای خرید این اتوبوس ها ندارد اما شاید راهکاری هم به غیر از خرید اتوبوس های دست دوم مانند اتکا به دانش ایرانی برای ساخت اتوبوس های نو وجود داشته باشد مانند  تفاهم نامه همکاری علمی کاربردی ساخت اتوبوس های هیبریدی که اخیرا بین شرکت اتوبوسرانی اصفهان و جهاد دانشگاهی خواجه نصیرامضا شده است. اتوبوس هایی که علاوه بر کاهش آلودگی زیست محیطی می توانند حوادث احتمالی ناشی از اتوبوس های فرسوده را کمتر کنند.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا