ایجاد اشتغال و تولید صنایع بزرگ با اتکا به دانش ایرانی

صبح امروز تفاهم نامه ای سه جانبه میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری( کارفرما)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی( ناظر) و جهاد دانشگاهی( مجری) با عنوان" توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی"  به منظور پیاده سازی اشتغال 6200 زن سرپرست خانوار در 23 استان کشور در محل پژوهشکده فرهنگ و هنر با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی امضا شد.

دکتر حمید رضا طیبی، رییس جهاد دانشگاه در آیین برگزاری این تفاهم نامه گفت: جامعه ای می تواند به پیشرفت و توسعه برسد که شرایط استعداد آحاد مردم جامعه را فراهم کند. این امر با آموزش و فراگیری مهارت امکان پذیر است. شکل مطلوب در آموزش این است که عالمانی داشته باشیم که علم تولید کنند؛ علمی که متناسب با خودمان باشد. کارشناسانی داشته باشیم که علم را کاربردی و تبدیل به فن(به شکل نرم و سخت) کنند. همچنین باید برای کسانی که موفق به کسب تحصیلات دانشگاهی نشده اند دوره های آموزشی کوتاه مدتی برگزار و آنها را به سمت علایق شان هدایت کنیم.

وی افزود: ما از ابتدای تاسیس جهاد دانشگاهی خواستیم این باور را در بین مردم به ویژه نسل جوان به وجود بیاوریم که ما قادریم به تمام این مراحل دست پیدا کنیم. ما می توانیم علم تولید کنیم و در مرز علم حرکت کنیم و در زمینه علم سلول های بنیادی، سرطان سینه، تبدیل علم به فن، تجهیزات صنایع نفت و راه آهن با تکنولوژی های برتر دنیا رقابت کنیم. در حال حاضر ما در بحث آموزش ها حدود 130 مرکز آموزش کوتاه مدت در سراسر کشور دایر کرده ایم و بیشتر توجه خودمان را متوجه اشتغال فارغ التحصیلان کرده ایم.

وی اظهارداشت: در سال 1377 ما ستاد اشتغال فارغ التحصیلان را ایجاد کردیم که این ستاد در سال 1379 به سازمان اشتغال تبدیل شد و فعالیت آن تا به امروز نیز ادامه دارد. همچنین ما اولین سازمان یا مجموعه اطلاع رسانی بازار کار، اولین مجله هفتگی بازار کار را ایجاد کردیم. خوشبختانه مجموعه این فعالیت ها مورد اعتماد وزارت کار برای اجرای کار مشاغل زنان خانوار قرار گرفت. ما سعی می کنیم این اعتماد را با کار خوب پاسخ بدهیم.

وی خطاب به وزیر کشاورزی گفت: علاوه بر تمام این فعالیت ها باید صنایع بزرگی با دانش و فناوری خودمان شکل بگیرد. در حال حاضر مشکلی در تولید فناوری نداریم و این توانایی را خداوند به تمامی انسان ها به ودیعه گذاشته است. ما ایرانی ها نیز از هوش سرشاری برخوردار هستیم بنابراین باید صنایع بزرگی در ایران شکل بگیرد. زنجیره تامین این صنایع نیز باید این شرکت‌های دانش بنیان کوچک باشند. این هدف مهم باید با همت دولت تحقق یابد.

طیبی ادامه داد: ما به عنوان کسی که توانمندی های خودمان را می بینیم از فرصت هایی که از دست می دهیم و از این دعواهای سیاسی بیهوده که وقت همه مردم کشور را می گیرد و روی اعصاب و روان مردم تاثیر دارد، ناراحتیم. از اینرو باید برای مسایل ملی کشور برنامه ریزی صورت بگیرد. ما اکنون نیروی انسانی، معادن و زیرساخت های مناسبی در کشور داریم بنابراین تا 10 سال آینده می توانیم به اهداف مان برسیم. واقعا توانایی ایجاد اشتغال در کشور ما اکنون فراهم است. امیدواریم با دولت تدبیر و امید این برنامه ها شکل منسجم تری به خود بگیرد.

انجام کارهای پژوهشی و علمی ضروری است

محمد صادق بیجندی، معاون جهاد و رییس سازمان تجاری سازی و فناوری و اشتغال دانش آموختگان نیز در این مراسم گفت: هیچ کاری بدون انجام پژوهش و نگاه علمی قابل انجام نیست بنابراین ما برای اجرای این طرح، کارگروه علمی در ستاد با حضور نمایندگان معاونت امور زنان و خانواده، وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و همچنین 6نفر از مدیران و صاحبنظران به تشخیص نمایندگان کار فرما، ناظر و مجری برگزار خواهیم داشت. همچنین در استان ها نیز کارگروه علمی در دستور کار داریم.

وی خود اشتغالی زنان سرپرست خانوار، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد، اتصال صاحبان کسب و کارهای خانگی به بازارهای هدف و بنگاه های پیشرو را از جمله اهداف کیفی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار برای 6 هزار زن سرپرست خانوار در 23 استان کشور و افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد مناطق را از جمله اهداف کمی این طرح برشمرد.

وی به اهداف جهاد دانشگاهی در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد توسعه ای و واسطه ای نقش مهمی در مطالعات و پژوهش ها، آموزش و مشاوره، رصد و پایش، ارزیابی، اثر بخشی، مستند سازی و بانک اطلاعاتی، شبکه سازی، هم افزایی، تسهیل گری، جلوگیری از اتلاف منابع و دوباره کاری، تقویت روحیه تیمی و کارگروهی، اتصال به بازار، توجه به زنجیره ارزش، ظرفیت سازی های جدید دارد.

زنان سهم چشمگیری در اقتصاد ملی دارند

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: از آن جایی که رویکرد نتیجه محور داریم، امیدواریم زنان سرپرست خانوار در نهایت به مشاغل شرافتمندانه و پایدار دست پیدا کرده و درآمد و تولید داشته باشند و بازاریابی کنند و در نهایت به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.

وی افزود: باید ما رویکردی توسعه ای به اشتغال زنان نگاه کنیم زیرا بسیاری از این بانوان تحصیلات دانشگاهی دارند. امیدواریم بنگاه ها و بانک های کارآفرینی نیز در این زمینه به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: خوشحالم که در راستای اجرای طرح آزمایشی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، امروز برخی از زنان سرپرست خانوار شغل دارند، تولیداتی دارند و این ملاک ارزیابی کار ما است، البته تکالیفی در این زمینه داریم که بند «ت» ماده ٨٠ قانون برنامه ششم توسعه یکی از این تکالیف است.

ابتکار اضافه کرد: همچنین برای پیشبرد بهتر فعالیت ها، کارگروهی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه زنان سرپرست خانوار تشکیل شده است، براین اساس این آمادگی وجود دارد تا اطلاعات تکمیل شود و دستگاه ها در این زمینه تکالیف خودشان را بدانند و تقسیم کار انجام شود تا وضعیت زنان سرپرست خانوار که معیشت به عهده خودشان است و به جای دیگر وابسته نیستند، رو به بهبودی برود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: هم اکنون زنان 75 درصد در تولید صنایع دستی و40 درصد در تولیدات کشاورزی و 80 درصد صنعت فرش سهم دارند. همه این موارد نشان می دهد که سهم زنان در اقتصاد ملی جدی است و باید به رسمیت شناخته شود. برای زنان سرپرست خانوار در این شرایط اقتصادی که آمریکا برای ناامیدی مردم اقداماتی به راه انداخته است با همکاری همه، این مشکلات را پشت سر بگذاریم و نتیجه این فعالیت ها به اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار بیانجامد.

گزارش: فرزانه صدقی

عکس:روابط عمومی جهاد دانشگاهی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا