تمهیدات چین برای توقف روند گسترش بیابان ها

اداره جنگلداری چین ، هفته گذشته به منظور پیشگیری و مبارزه با پدیده گسترش بیابان ها و از بین رفتن و فرسایش خاک مناطق بیابانی این کشور اقدام به تهیه دستور العملی ویژه کرده است .

در این دستور العمل ، بیش از یک میلیون و دویست هزار کیلومتر مربع از مناطق بیابانی کشور چین مورد مطالعه قرار گرفته شده و تلاش می شود تا از پیشروی شن های روان و ماسه های بیابانی این مناطق به سرزمین های مجاور که منجر به گسترش بیابان ها خواهد شد ، پیشگیری شود . هدف از اجرای این طرح ، بهبود شرایط زیست محیطی است .

این دستورالعمل به صورت قانونی از ابتدای ماه جولای سال جاری میلادی ( برابر با دهم تیر ماه ) اجرائی شده و تا سال 2020 میلادی ادامه خواهد داشت . بر اساس این دستور العمل ، با هدف جلوگیری از رشد و گسترش بیابان ها ، بسیاری از فعالیت های مختلف از جمله قطع درختان ، انجام عملیات کشاورزی ، چرای دام و احشام ، عملیات اکتشاف منابع معدنی ، استخراج معادن و هر نوع بهره برداری از آب های سطحی و زیر زمینی در این مناطق ممنوع خواهند بود . بر اساس دستور العمل فوق همچنین اجرای هر نوع عملیات راه سازی از جمله خط آهن ، جاده های اسفالته و بزرگراه ها نیز در این محدوده ممنوع بوده و اجازه سکونت و مهاجرت افراد جدید نیز به این مناطق داده نخواهد شد .

در این گزارش همچنین تاکید شده است که مناطق حفاظت شده فوق ، از جمله مناطق بسیار مهم زیست محیطی در اکوسیستم چین محسوب شده و متاسفانه به دلیل فعالیت های غیر اصولی انسانی در این بخش ها شاهد گسترش روند بیابانی شدن هستیم .

پدیده بیابانی شدن یا Desertified در پی استفاده بی رویه از منابع آب یک منطقه به صورت دراز مدت رخ خواهد داد که به دنبال  آن خشکسالی طولانی و تغییر اقلیم مشاهده می شود . این پدیده سبب خواهد شد تا بیش از نیمی از مناطق مورد نظر تبدیل به بیابان شده و پوشش گیاهی خود را از دست بدهند .

در خاتمه لازم به توضیح است که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره ملی جنگلداری چین ، مساحت کل بیابان های مشور چین بالغ بر 2 میلیون و 620 هزار کیلومتر مربع می شود که این میزان از بیابان ها در مجموع بالغ بر 27 درصد از خاک این کشور را شامل می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا