پوشش گیاهی مناسب راه کنترل ریزگردها است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،پرفسور پرویز کردوانی روز پنجشنبه در همایش منابع طبیعی، مردم، احیاء و توسعه جنگل ها و مراتع که در شبکه بهداشت و درمان شهرستان نظرآباد استان البرز برگزار شد، افزود: در طرح های جنگلکاری باید بسیار دقت کنیم و روش های علمی متناسب با شرایط جغرافیایی را به کار گرفت.
وی یادآور شد که مقام معظم رهبری روز گذشته در آئین روز درختکاری بر انتخاب گونه های مناسب جنگلی داشتند که توصیه ارزشمندی بود.
پرفسور کردوانی تاکید کرد که در نقاطی که سفره های آب زیرزمینی بسیار پایین است نباید جنگلکاری انجام شود زیرا ریشه درختان امکان دسترسی به آب مورد نیاز برای رشد را ندارند و در این صورت باید به آبیاری دستی روی آورد.
پدر علم کویرشناسی ایران در خصوص کنترل ریزگردها در کشور و به خصوص مناطق جنوبی، گفت: در خوزستان باید با توسعه پوشش گیاهی و گراس ها ریزگرد را کنترل کرد.
وی با اشاره به تغییرات اقلیمی کشور بیان داشت: با توجه به پهناوری ایران نمی توانیم اقداماتی برای تغییر آب و هوایی کشور انجام دهیم.
کردوانی اظهار داشت: با اینکه درصدد احیای بعضی از منابع آبی از دست رفته همچون دریاچه ارومیه هستیم لیکن باید پذیرفت که دریاچه ارومیه خشک می شود.
وی گفت: طرح احیاء دریاچه ارومیه به دلیل برداشت بی رویه ذخایر آبی زیر زمینی موفقیت چندانی نخواهد داشت و حفره های زیرزمینی آبی را که اکنون به دریاچه اضافه می شود، می بلعند.
وی افزود: برداشت بی رویه آب اطراف دریاچه ارومیه از طریق چاه ها باعث پایین رفتن سطح آب شد و افزودن آب به این دریاچه نیز نمی تواند آن را احیاء کند.
وی با بیان اینکه کویر فواید زیادی دارد، گفت: موادی در کویرهای ایران وجود دارد که بسیار گرانقیمت هستند.
کردوانی افزود: سازمان ملل پیشنهاد داده تا برای کنترل ریزگرد نوآوری انجام شود.
در همایش منابع طبیعی، مردم، احیاء و توسعه جنگل ها و مراتع که در شبکه بهداشت و درمان شهرستان نظرآباد استان البرز برگزارشد شماری از دانشگاهیان و دانش آموزانحضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا