جنگ‌افزار ضد پهپاد در عرصه نبردهای قرن بیست و یکم

حوادث چند سال گذشته نشان داده است که با تشدید مسابقه تسلیحاتی بین قدرت های بزرگ، کشورها تلاش می‏ کنند که سطح تشنجات را در سراسر جهان‏ گسترش دهند و این استراتژی بین‏ المللی مبتنی برکشیدن هرچه‏ بیشتر کشورهای درحال توسعه به ورطه مسابقه تسلیحاتی است.

بر همین اساس در حال حاضر، مسابقه تسلیحاتی برای توسعه فناوری ضد پهپاد در حال ظهور است که دلیل آن افزایش نگرانی مقامات فرودگاهی و نظامی با تهدید روزافزون انواع پرنده‌های بدون سرنشین است.

تکنولوژی های ضد پهپاد با استفاده از رادارهای سه بعدی و سنسورهای الکترو نوری، پهپادهای جنگی کوچک را بعد از شناسایی، از منطقه مورد نظر دور می‌کند. این اتفاق دو نتیجه بیشتر نخواهد داشت. متفرق کردن پهپاد از منطقه که با بر هم زدن برنامه پروازی آن همراه است یا به بازگشت هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه خود منجر شده و یا به برخورد با زمین به دلیل عدم فرود صحیح ختم خواهد شد. در هر صورت هدف تکنولوژی های ضد پهپاد این است که جلوی فعالیت‌های نظامی و جاسوسی دشمن را بگیرد. نخستین بار اخبار منتشر شده از تلاش نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا برای خرید تکنولوژی دفاعی جدیدی که می‌تواند پهپادهای مسلح را متفرق کرده و حتی آن‌ها را سرنگون کند، حکایت داشت.

در ایران هم مدتی است که استفاده از پهپادهای ساخت داخل برای کنترل نقاط مرزی مرسوم شده است. البته کشورمان در حوزه فناوری های تسلیحاتی ضد پهپاد نیز ورود پیدا کرده است. چندی پیش نشریه آمریکایی «پاپیولارساینس» با استناد به گزارش رسانه‌های ایرانی در این باره نوشته بود که ایران یک اسلحه ضد پهپاد را رونمایی کرده است.

«کلسی آثرتان» نویسنده این گزارش با نمایش تصاویر اسلحه ضد پهپاد ایران در گزارش خود نوشته بود به نظر می‌رسد که این سلاح یک تفنگ است اما درواقع این‌یک آنتن شکار پهپاد بوده و آخرین جنگ‌افزار نبرد علیه پهپادها است. اینک در امور جنگی با استفاده از بسامد‌های رادیویی از سوی یک آنتن و نشانه گیریی علیه پهپاد می‌توان آن را سرنگون ساخت و طراحی و ساخت چنین سلاحی از سوی ایران صورت گرفته است.

این رسانه در ادامه با اشاره به رونمایی از این سلاح در یک رژه نظامی نوشته بود این اسلحه قادر است با پارازیت انداختن در مسیر عملیات پهپاد اخلال ایجاد کرده و حتی آن را هک و مجبور به فرود نماید.

به نظر می رسد درحالی‌که ارتش‌های کلاسیک جهان قصد به‌کارگیری پهپاد رادارند، جنگ‌افزار ضد پهپاد در عرصه نبردهای قرن بیست و یکم همچون سلاح ضدتانک موردی رایج می‌شوند.

بر اساس این گزارش، توپ‌های لیزری و نوفه ساز Jammer بخشی از تسلیحات ضد پهپاد است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا