کتاب نگاهی به دگرسنجه‌ها و کاربرد آنها در ارزیابی علم و فناوری منتشر شد

در سال­های اخیر، ظهور وب اجتماعی و توجه پژوهشگران به این شاخص، علم‌سنجی را در همان نقطۀ مشابه از توسعه در دهه 1960 قرار داده است. در این زمان، جامعه علمی شاهد ظهور شاخص‌های دیگر کتاب­سنجی همچون دگرسنجه ­ها است؛ معیارهایی که اکنون از محبوب­ترین موضوعات تحقیقاتی در پژوهش ­­های علم­سنجی به شمار می­روند.

این تحقیقات نوین، توانمندی منابع تحت وب را به‌عنوان یکی از شاخص­های اجتماعی تأثیرگذار، بررسی می‌کند. این معیارهای جدید، شاخص­های غیر سنتی در دنیای رقومی هستند، برای ارزیابی غیر سنتی تأثیر منابع تحت وب بر علم و فناوری استفاده می­شوند و می­توانند منعکس‌کننده تأثیرات اجتماعی و غیرعلمی خروجی ­های پژوهش باشند؛ بنابراین، دگرسنجه ­ها ذکر آثار علمی در شبکه­ های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، لینکدین، ویکی‌پدیا، وبلاگ‌ها، ابزارهای مدیریت استناد نظیر مندلی، رسانه‌های خبری هستند. ازآنجاکه این شاخص­ها، تعاملات برخط منابع رقومی موجود در چرخۀ پژوهش را دنبال می­کنند، قادرند تصویر گسترده‌تری از تأثیر علمی و فناوری را منعکس ‌کنند.

انگیزه اصلی تهیه کتاب توسط نگارندگان این است که امروزه منابع متعددی در زمینه دگرسنجه‌ها تولید و در دسترس قرارگرفته است که تعدادشان رو به افزایش است؛ اما در میان آنها منابعی که به‌طور عملی استفاده از دگرسنجه‌ها را شرح دهد، دیده نمی‌شود. در فصل اول این کتاب با نگاه اجمالی و مختصر به دگرسنجه‌ها و توجه به نقاط قوت و ضعف ابعاد آن، شرح کاملی داده شده است. در فصول بعد کاربرد دگرسنجه‌ها در ارزیابی علم و فناوری، نحوه کاربست آنها توسط کتابداران و نیز آینده دگرسنجی مورد بحث قرار گرفته است. به‌منظور توسعه مهارت­­های عملی کتابداران، در فصل آخر توصیه ­هایی حرفه‌ای ارائه شده است.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا