تصفیه آب‌های شور و فوق شور و تولید آب خالص

به گزارش سیناپرس،محمد نورصالحی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: نخستین سامانه بومی نمک‌زدایی خودجوش به عنوان طرح کلان ملی با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید صنعتی رسیده است.

نورصالحی در توضیح عملکرد این دستگاه، اظهار کرد: این دستگاه با استفاده از فرآیندهای ترمودینامیکی قادر به تصفیه آب‌های شور و فوق شور و پساب‌های صنعتی حاوی مواد مضر است تا از ورود این مواد به محیط زیست و چاه‌های کشور جلوگیری شود.

وی افزود: در شرایط فعلی تصفیه این آب‌ها از طریق تبخیر پساب یا شورابه در استخرها انجام می‌شود که بخشی از آن به زمین نفوذ کرده و عامل تخریب زیست محیط را فراهم می‌آورد، درحالی که سامانه نمک‌زدایی خودجوش به روش تبخیری، تقطیری نمک خشک و آب خاص را جدا می کند. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: این تکنولوژی از تبخیرکننده و کریستالایزر برای جدا کردن مواد محلول جامد در آب استفاده می‌کند. در سیستم ZLD سه تکنولوژی با یکدیگر ترکیب می­‌شوند. در ابتدا آب شور به تبخیرکننده وارد شده و تا TDS حدود ۳۰۰ هزار ppm تغلیظ می‌شود. آب شور تغلیظ شده وارد کریستالایزر شده و ذرات جامد محلول در آب به صورت کریستال در آب غوطه‌ور می‌­شود. پساب خروجی از کریستالایزر وارد سانتریفیوژ شده و نمک جامد خشک با رطوبت بسیار پایین تولید می‌شود. روش ZLD قابلیت شیرین‌سازی تا ۹۹ درصد آب را دارد.

نورصالحی با اشاره به دیگر طرح‌های دانش‌بنیان این شرکت، تصریح کرد: در حوزه کاهش مصرف آب در صنایع مادر، تصفیه پساب آب‌های شور و فوق شور و استحصال مواد با ارزش معدنی از شورابه‌ها و معادن طبیعی کشور نیز از جمله طرح‌های این شرکت است.

وی ادامه داد: استحصال مواد معدنی نیز با استفاده از این تکنیک در شورابه‌هایی که دارای فلزات و نمک باارزش هستند، انجام می‌گیرد.

نورصالحی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت بر روی استخراج فلزات معدنی مانند اکسید تیتانیوم، اکسید آلومینیوم و اکسید منیزیوم تمرکز دارد، اظهار کرد: استحصال مواد معدنی در جهت بی نیاز کردن صنایع مادر از واردات نیز جزو اولویت‌های ویژه کشور در شرایط تحریم است.  

وی افزود: این طرح در حال حاضر در مرحله تولید نیمه‌صنعتی قرار دارد و در آینده نزدیک به مرحله صنعتی می‌رسد. تکمیل این طرح منجر به گامی مثبت در راستای افزایش توان ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا