کشف آثار سکونت 30 هزار ساله انسان در اقیانوسیه

قاره اقیانوسیه را می توانی یکی از جدید ترین نقاطی دانست که بشر در کره زمین کشف کرده و تنها جندین قرن از شناسائی و کشف این سرزمین می گذرد . دور افتادن این بخش از کره زمین از سایر قاره ها سبب شده است تا نوع شکل گیری تمدن انسانی و تطور فرهنگی ساکنان این سرزمین با سایر نقاط دنیا متفاوت بوده و روندی خاص را طی کند . در این میان یافته های جدید مبتنی بر انجام آزمایش های سن یابی روی بقایای زغال یافت شده همراه با اشیا سنگی که در سایت باستانی و سکونت گاه صخره ای  پیش از تاریخی یالی بیری میندی Yalibirri Mindi در غرب استرالیا نشان می دهد که مردم موسوم به واجاری ها Wajarri در حدود 30 هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کردند .

در همین زمینه ویوین براون Viviene Brown از پژوهشگران و باستان شناسان دانشگاه غربی استرالیا University of Western Australia در نشستی خبری اعلام کرد : " تاریخچه سکونت بومیان اصلی سرزمین استرالیا که به آبورجینال ها Aboriginal شهرت دارند در مناطقی مانند پیلبارا Pilbara  در شمال  ، دویلز لایر  Devil’s Lair در جنوب و همچنین مناطق شرقی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است ولی در بخش های غربی استرالیا ، مطالعات و کاووش های کافی برای این منظور انجام نشده و معدود پژوهش های انجام گرفته در این حوزه نیز همگی جدید هستند . "