زمانی که هنر، علم را به نمایش می‌گذارد

کاندان ایشکان (Candan İşcan) هنرمندی است که نخستین نمایشگاه انفرادی خود را با موضوع هنر و علم برگزار می‌کند. او دانش و علم را با کمک آثارش به هنر تبدیل می‌کند. وی به فلسفه طبیعی اعتقاد دارد و در کارهایش از طبیعت، علم پزشکی و تکامل الهام می‌گیرد. آثار ایشکان معمولاً داستانی از زندگی و همچنین بخش های مختلف و جنبه های انسان را ترسیم می‌کند.

ایشکان به‌عنوان یک هنرمند به علم پزشکی، آناتومی انسان و به‌طورکلی علم نگاه می‌کند و تلاش می‌کند با این دیدگاه آثار خود را خلق کند. به همین دلیل است که اعضای بدن و گیاهان بخش مهمی از تصویرسازی هنری او محسوب می‌شوند. بیننده تصویری متفاوت از جهان را در آثار او به دست می‌آورد که می‌توان گفت تولدی دوباره برای جهان است. درواقع بینندگان این تولد دوباره را در آثار ایشکان کشف می‌کنند و این تنها با دسته‌بندی و تفکیک گونه‌ها امکان‌پذیر است.

ایشکان هنرمند نقاشی است که ساعت‌ها با دقت و احتیاط خاصی به خلق آثارش می‌پردازد. به نظر می‌رسد که بسیاری از این آثار نتیجه مشارکت هنر او به همراه علم است. این نمایشگاه با نام گل شب (Flowers of the Night) در فضای هنری استانبول و به سرپرستی باران آکوش (Baran Akkuş) برگزار می‌شود که در آن 32 اثر متفاوت از درک طبیعت به نمایش درمی‌آید.

ایشکان در توضیحات آثارش گفت: «آنچه من می‌خواهم انجام دهم این است که ابعاد جدیدی را بین واقعیت و خیال بازکنم. من سعی می‌کنم از خودم سؤال کنم که چگونه طبیعت واقعیت است؟» او در ادامه توضیحاتش به این مسئله اشاره کرد که در خلق آثارش هر شکلی از طبیعت را با خلاقیت خود به شکلی متفاوت تبدیل می‌کند.

به گفته ایشکان، همه ما بخشی از طبیعت هستیم اما به نظر می‌رسد که طبیعت جدای از ما و دور از ما بوده و به‌صورت امری خیالی است. درواقع ما بخشی از طبیعت هستیم که در جستجوی آن هستیم. به‌نوعی دیگر می‌توانیم بگوییم که ایشکان در تلاش است که طبیعت را به‌گونه‌ای در آثارش ترسیم کند که نشان از واقعیت داشته باشد. ما می‌توانیم اعضای بدن انسان، ارگان‌های مختلف گل و گیاه را در آثار این هنرمند مشاهده می‌کنیم.

ایشکان سؤالی را از مخاطبان خود می‌پرسد که اگر تمام موجودات طبیعت به‌گونه‌ای طبقه‌بندی نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ او به‌عنوان یک هنرمند به علم پزشکی، آناتومی انسان و به‌طورکلی علم نگاه می‌کند و تلاش می‌کند با این دیدگاه آثار خود را خلق کند. به همین دلیل است که اعضای بدن و گیاهان بخش مهمی از تصویرسازی هنری او محسوب می‌شوند. بیننده تصویری متفاوت از جهان را در آثار او به دست می‌آورد که می‌توان گفت تولدی دوباره برای جهان است. درواقع بینندگان این تولد دوباره را در آثار ایشکان کشف می‌کنند و این تنها با دسته‌بندی و تفکیک گونه‌ها امکان‌پذیر است.

ایشکان در سخنانش اظهار داشت: «برخلاف شتاب زندگی روزمره، روند خلاق من آهسته است. الگوهای من ویژگی‌های فیزیکی را در خود دارند و تصاویر من دقیق هستند. گاهی اوقات هر طراحی به‌گونه‌ای روند فکری مرا به‌طور وضوح نشان می‌دهد. من نمی‌دانم که چگونه فرآیند فکر آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد اما این روندی است که همیشه اتفاق می‌افتد.»

به تعریفی دیگر می‌توان گفت آثار ایشکان از طبیعت گرفته می‌شود و او کارکترها و ویژگی‌های خاص خلاقیت خود را به آن اضافه می‌کند. ما می‌بینیم که در این آثار به‌جای چشم‌انداز، گونه‌ها هستند که در حال تغییرند. کارهای سرامیکی ایشکان بیشتر از وجود هستی الهام گرفته‌شده است. او اعلام کرد: «من دوست دارم آثار سه‌بعدی را ایجاد کنم. فرایند خلاقانه من، همان‌طور که من با این مجسمه‌های کوچک کار می‌کنم، تغییر می‌کنند.»

نمایشگاه ایشکان بر قدرت طبیعت برای همیشه زنده ماندن و توانایی ساختن و تحلیل کردن تمرکز دارد. ایشکان با تأکید در این رابطه اعلام کرد: «این نمایشگاه در مورد ناامیدی نیست. این نمایشگاه به تولد دوباره اشاره دارد. اگرچه طبیعت تغییر می‌کند، یک سرنخ و راهنما وجود دارد که همیشه با زیبایی وحشی آن زندگی می‌کند.»

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: hurriyetdailynews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا