کتاب نسبت به فضای مجازی معتبرتر است

در گذشته های دور که از انواع شبکه های مجازی خبری نبود، کتاب و روزنامه بین عموم مردم به ویژه جوانان جایگاهی ارزشمند و ویژه برای خود داشت و هر فردی در خانواده به فرا خور حال خود بهره ای از آن می گرفت.

اما با گسترش شبکه های مختلف ارتباطی و گرایش افراد به ویژه نوجوانان و جوانان موجب کم لطفی به کتب و نوشته های مکتوب شده است، به گونه ای که حتی کتابها در گوشه قفسه ها خاک می خورند.

آمارها بیانگر آن است که شمار کتابخوانان در مقایسه با سال های گذشته در کشور کاهش یافته و در این میان مسائل گوناگونی دست به دست هم داده تا بازار یار مهربان کم رونق باشد.

بررسی های دیگر نیز نشان می دهد، مطالعات جامع و گسترده ای در ارتباط با کاهش شمار کتابخوانان و شبکه های اجتماعی در کشور انجام نگرفته و برخی اطلاعات به طور موردی ثبت شده است که این دقت نظر بیشتر مسئولان را می طلبد.

این در حالیست که برخی از کارشناسان و متخصصان حوزه معتقدند که آهنگ رشد مطالعه در کشور ما اگر چه کند اما وجود دارد. در طی سال های گذشته آهنگ رشد مطالعه را به خوبی احساس کرده ایم. در این راستا فضای مجازی نیز به این آهنگ کمک کرده است. اکنون بسیاری از استفاده هایی که افراد جامعه از فضای مجازی دارند، استفاده مطالعاتی است.

بنابر نظر کارشناسان، در فقدان منابع مالی برای تبلیغ کتاب، توانسته ایم در فضای مجازی به تبلیغ کتاب دست پیدا کنیم. کتاب ها در فضای مجازی برجسته شده اند، تیتر شده اند، نویسندگان آنها مطرح شده اند. بر خلاف تصوری که وجود دارد و می گویند فضای مجازی کتاب را از رونق انداخته است، باید این پندار را در نظر گرفت که فضای مجازی به مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در میان افراد جامعه کمک می کند. باید این باور را داشت که این دو مکمل یکدیگر هستند. به طور قطع اگر در حال حاضر در کنار مطالعه کتاب به شکل فیزیکی و شیوه سنتی آن، مطالعه در فضای مجازی را نیز لحاظ کنیم، به یک عدد بهتری از گذشته در حوزه مطالعه و افزایش سرانه مطالعه دست پیدا خواهیم کرد.

ایرانی‌ها در موبایل؛ ۳۰ برابر روزنامه، ۹ برابر کتاب

اما به تازگی امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در این باره در توئیتر خود نوشت: براساس آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی در سال ۹۶ توسط مرکز آمار، زمان حضور ایرانیان در شبکه های اجتماعی حدود ۳۰ برابر زمان مطالعه روزنامه و ۹ برابر زمان کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه سرانه روزانه حضور ایرانیان در شبکه های اجتماعی یک ساعت و ۴ دقیقه است، ادامه داد: درحالی که سرانه مطالعه روزنامه یک ساعت و ۲۷ دقیقه و سرانه مطالعه کتاب غیردرسی به غیر از ادعیه، ۴ ساعت و ۳۴ دقیقه در ماه اعلام شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: با تغییر نگاه از تهدید محوری به فرصت محوری، به شرط حضور گروه های مرجع، نویسندگان و پژهشگران در شبکه های اجتماعی، فرصتی بزرگ برای ارتقای آگاهی عمومی پدید خواهد آمد.

بر اساس این گزارش، لازمه تفکر، تدبر، تعقل، تحقیق و پژوهش؛ مطالعه است. هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای پیشرفت کند مگر با بالا بودن سرانه مطاله در آن کشور.

کتاب جشمه جوشان دانایی و دانایی سلاحی در برابر فقر و جهل است. اگر جامعه نتواند در حوزه نشر کتاب به طور عمیق وارد شود، جهل در آن جامعه گسترش یافته و باعث جنگ در جامعه و فقر می‌شود. در گذشته مطالعه تنها به کتاب اختصاص داشت ولی اکنون با گسترش فناوری اطلاعات  مطالعه در حوزه‌های فضای مجازی و موبایل‌های هوشمند ارتقا یافته است.

اکنون نوع مطالعه تغییر کرده است و فقط محدود به کتاب و رسانه‌های مکتوب نیست بلکه تلویزیون، رادیو و فضای مجازی نیز نقش بسزایی در این زمینه دارند. از این رو، ما باید برای ارائه فرهنگ و توانایی‌های ملی و دینی خودمان تولید محتوای مناسب داشته باشیم.

پرواضح است که کتاب نسبت به فضای مجازی بسیار معتبرتر بوده و به عبارت دیگر کتاب همواره ماندگار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا