لغو قانون انتقال اجباری فناوری در چین

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، شینهوا روز دوشنبه گزارش کرد دولت این کشور لایحه جدیدی را در مورد حقوق شرکت های خارجی به کمیته دائمی «کنگره ملی خلق» ارائه کرده است.

در این لایحه قید شده است با هدف «حمایت از حقوق مالکیت معنوی شرکت ها»، ساز و کارهای دولتی نباید برای وادار کردن شرکت های خارجی جهت انتقال فناوری به شرکت های چینی، بکار رود.
شرکت های خارجی در حال حاضر طبق قانون ملزم هستند از طریق ایجاد شرکت های مشترک با شرکای چینی، در این کشور کار کنند.
دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می گوید این الزام، شرکت های خارجی را وادار کرده است از طریق مشارکت با شرکت های چینی، فناوری خود را به این کشور انتقال دهند اما چین تاکید می کند که انتقال فناوری به طور داوطلبانه بر اساس قراردادهای شرکتی انجام شده و توسط دولت اجبار نشده است.
منازعه چین و آمریکا بر سر حق مالکیت معنوی موضوعی نیست که به آسانی برای طرفین قابل حل و فصل باشد این موضوع یکی از دلایل اصلی وقوع جنگ تجاری میان دو کشور است.
ترامپ معتقد است که چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می کند.
ترامپ که از مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری چین به خشم آمده بود اعلام کرد در اولین مرحله برای کاستن از این مازاد تجاری، 50 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین را مشمول 25 درصد تعرفه می کند که چین نیز خیلی زود به این اقدام واکنش نشان داد.
نهایتا دولت آمریکا تعرفه ها را افزایش داد و بر 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه بین 10 تا 25 درصد وضع کرد اما اعلام کرد در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، 275 میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مورد تعرفه قرار دهد چین هم در واکنش به این اقدام 110 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را تحت تعرفه 5 تا 10 درصدی و در پاره ای موارد بین 25 تا 40 درصد قرار داد.
در نهایت پایان سال جاری میلادی سران دو کشور برای 90 روز آتش بس اعلام کردند ترامپ تهدید کرده است اگر طرفین در این مدت به توافق دایمی نرسند سایر کالاهای چینی نیز مزه تعرفه را خواهند چشید و تعرفه بر روی کالاهای قبلی هم افزایش خواهد یافت.
قرار است طرفین در این مدت چندین دور از گفت و گوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کنند بر این اساس اگر توافقی حاصل نشود این آتش بس موقتی، دیگر تمدید نخواهد شد و سال 2019 میلادی شاهد رویارویی جدی تر اقتصادی و تجاری چین و آمریکا خواهیم بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا