13 اثر برگزیده معلمان پژوهنده در هفته پژوهش تقدیر می شود

به گزارش سیناپرس، «فرهاد کریمی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نیز همگام با ستاد ملی بزرگداشت پژوهش و فناوری مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هفته پژوهش را قدر می نهد، گفت: تلاش داریم در هفته پژوهش، ظرفیت های نظام آموزش و پرورش، نقش مؤثر، منزلت و جایگاه پژوهش و پژوهشگران را معرفی کنیم.
وی افزود: بنا داریم در ستاد بزرگداشت هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش (24 تا سی ام آذرماه)، برنامه های متنوعی برگزار خواهد شد.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: شنبه 24 آذرماه، برنامه روز ملی هفته پژوهش و فناوری برگزار خواهد شد و در این روز پژوهش های دانش آموزی با حضور وزرای علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش معرفی می شوند که این مراسم با سخنرانی هر دو وزیر و اهدای جایزه و لوح تقدیر به دانش آموزان پژوهشگر برتر سراسر کشور در مدرسه دخترانه یاس نبی واقع در منطقه هفت تهران برگزار خواهد شد. 
کریمی ادامه داد: همچنین در این روز، سرود دانش آموزی ویژه پژوهش های آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره برنامه روز یکشنبه دومین روز از هفته پژوهش که به روز پژوهش نامگذاری شده و مصادف با میلاد امام حسن عسگری است نیز گفت: برگزاری مراسم روز ملی پژوهش با سخنرانی «سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش و حضور پژوهشگران، اساتید و صاحبنظران در سالن خلیج فارس باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد که در این مراسم، علاوه بر معرفی، انتخاب و تقدیر از طرح‌های پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت و معلمان پژوهنده برگزیده کشوری، از 13 اثر برگزیده معلمان پژوهنده رونمایی و تقدیر می شود. 
کریمی تصریح کرد: لازم به ذکر است که امسال حدود 55 هزار و 126 معلم پژوهنده در سراسر کشور در برنامه بیست و یکم معلم پژوهنده شرکت و آثار خود را به استان ها ارسال کرده اند که مراکز آموزش و پرورش استان ها هم 134 اثر منتخب را به اداره کل آموزش و پرورش در استان به تهران فرستادند. در تهران هم با بررسی های صورت گرفته، 13 اثر برگزیده شد که در روز پژوهش مورد تقدیر قرار می گیرد.
تقدیر از مدیران پژوهش سراهای برتر دانش آموزی و تجارب برتر مدیریت پژوهش های فناوری، کمیته های پژوهشی برتر در وزات آموزش و پرورش، طرح های پژوهشی و پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکترا و همچنین تدوین و انتشار ویژه‌نامه‌های هفته پژوهش با موضوعیت آثار معلمان پژوهنده برتر کشوری، معرفی آثار دانش‌آموزان پژوهشگر برگزیده، معرفی پژوهشگران و طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر (در حوزه علوم تربیتی) از دیگر برنامه های هفته پژوهش آموزش و پرورش است که به گفته کریمی تا 30 آذر انجام خواهد شد.

**سهم اندک پژوهشگاه مطالعات از توجه آموزش و پرورش
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ضمن گلایه از اینکه سهم اندکی از بودجه آموزشی به این پژوهشگاه تعلق می گیرد، اظهار داشت: از نظر بودجه پژوهشی در جایگاهی که باید باشیم، نیستیم ولی این به این معنا نیست که فعالیت نداریم. با شدت و حدت فعالیت های پژوهشی را دنبال می کنیم و معتقدیم پژوهش می تواند به حل مسائل آموزش و پرورش کمک کند.
کریمی تصریح کرد: در همه استان ها بخش تحقیقات از پژوهش ها دانش آموزی گرفته تا معلمان پژوهنده و پژوهش سراهای فعال است. همچنین امسال بدون هیچ نوع کمک مالی، 55 هزار معلم پژوهنده گزارش اقدام پژوهشی خود را به صورت طور و نوشتاری به ادارات آموزش و پرورش ارسال کرده اند که این خود اقدام بسیار مناسبی است.
وی ادامه داد: طبق عملکرد هفت ماه گذشته پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، 9 کار پژوهشی به اتمام رسیده و 20 پژوهش دیگر در دست اجرا است. در 2 سال اخیر هم بالغ بر 35 پژوهش برای پشتیبانی پژوهشی و تئوریزه کردن راهکارهای سند تحول انجام شده که برخی از این پژوهش‌ها به اجرا رسیده و در حال کاربست است. 
کریمی در پاسخ به این پرسش که با چه راهکارهایی می توان دانش آموزان را به پژوهش تشویق کرد، گفت: راه پژوهش از مدرسه می گذرد و معلمان و مدیران اگر در مدارس به پژوهش اهتمام بورزند حتما پژوهش جایگاه برجسته ای پیدا می کند و ما باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم. 
وی تصویب و ابلاغ زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین را هم راهکار دیگری برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش و تحقیقات در آموزش و پرورش و در میان دانش آموزی خواند و یادآور شد: اگر بخواهیم پژوهش در کشور رشد کند، نیاز است که سازمان برنامه بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی به پژوهش به ویژه پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش روی خوش نشان دهند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا