گروه دانشگاه شهید بهشتی پیروز میدان مناظره شد

در سومین مناظره از این دوره مسابقات دو گروه "عدالت" از دانشگاه شهید بهشتی به عنوان گروه موافق و "علوم سیاسی" از خراسان رضوی به عنوان گروه مخالف به بحث درباره گزاره "انقلاب اسلامی، ایران را به یک قدرت منطقه ای مستقل تبدیل کرده است، پرداختند.ابتدا گروه خراسان رضوی درباره معنای واژه مستقل از حیث حقوق بین الملل و رویکرد سیاسی توضیحاتی ارائه داد و به ویژگی های یک قدرت مستقل از منظر علوم سیاسی اشاره کرد و گفت: یکی از این ویژگی های یک قدرت منطقه ای این است که پذیرش نقش رهبری آن از طریق کشور های ثالث باشد.آیا ایران دارای چنین ویژگی هایی می باشد.

در ادامه گروه عدالت به عنوان تیم موافق، سخنان خود را با بحث درباره معنای واژه استقلال آغاز کرد و دراین باره گفت: باید اشاره کنیم که یک تعریف اشتباه از این واژه ارائه شد.استقلال از قدرت منطقه ای جدا نیست، به نظر ما  واژه استقلال به قدرت منطقه ای بر می گردد یعنی نمی توان گفت یک کشوری قدرت مستقل است و آیا قدرت منطقه ای هست یا نه؟ بلکه موضوع بر سر این است که یک کشور قدرت منطقه ای است، آیا این قدرت منطقه ای بودنش، مستقل و خود بنیان است یا خیر. گروه عدالت با اشاره به مباحث گروه موافق درباره اثبات این قضیه گفت: برای اثبات این مسئله همانطور که گفته شد مسائل ژئوپلیتیک یا همان سیاست جغرافیایی می تواند به طور بالقوه یک کشور را به یک قدرت منطقه ای تبدیل کند اما استفاده از این ظرفیت ها مهم است. زمانی که می گوییم قدرت منطقه ای باید مستقل باشد یعنی کشور های خارجی در تصمیم گیری های ما نفوذی نداشته باشند. گروه موافق در ادامه مثالی برای ادعای خود آورد و گفت: در جنگ ظفار در عمان که چریک های چپ و جنبش های آزادی خواه در آن بودند، به دستور آمریکا ارتش شاهنشاهی برای سرکوب این جنبش ها اقدام می کند یعنی تمام این ظرفیت ژئوپلیتیک به بستری برای نفوذ آمریکا در منطقه تبدیل می شود. گروه غدالت در ادامه تاکید کرد: اما بعد از انقلاب با یک تغییر رویه روبرو می شویم، تجربه ای که ایران در مواجه با قدرت های متخاصم داشته باعث به وجودآمدن مسئله ای به نام "امنیت حاکمیت" شده است.

در ادامه مناظره گروه خراسان رضوی به عنوان تیم مخالف صحبت های خود را با انتقاد از تعریف گروه موافق از واژه قدرت، آغاز کرد و ضمن سطحی شمردن تعریف گروه عدالت، گفت: باید بگوییم قدرت تنها تحمیل اراده  بر دیگری نیست، بلکه تعریف پیچیده تری در علم سیاست دارد. قدرت منطقه ای مستقل از دیدگاه "کوهن" تعریف شده است. براساس این تعریف اولین کاری که یک قدرت مستقل باید انجام دهد این است که ادعای رهبری منطقه را داشته باشد، ویژگی دیگر آن این است که برای تامین نیاز های ضروری خودش وابسته نباشد، مولفه دیگر این است که بتواند از منابع مختلف سیاست خارجی استفاده کند و از مهم تر اینکه با جریان نظم جهانی مقابله نداشته باشد. این گروه در ادامه به بازبینی و آوردن نمونه هایی ازسیاست خارجی ایران پرداخت و گفت: اولین بند های سیاست خارجی ایران مخالف با نظم جهانی است، چگونه می توان در یک منطقه مستقل بود اما قدرت های فرا منطقه ای را نادیده گرفت علاوه براین یکی از اهداف سیاست خارجه ایران حمایت از مستضعفان است، آیا این امر به این معنا است که سیاست خارجه ما مستقل است، شاید اگر ایده صدور انقلاب که در اوایل انقلاب دنبال می شد به نتیجه می رسید می توانستیم درباره قدرت منطقه ای مستقل در ایران صحبت کنیم. اما وقوع جنگ تحمیلی 8 ساله باعث شدمهم ترین هدف سیاست خارجه ایران به تلاش برای حفظ سیستم تبدیل شود.

دربخش بعد گروه عدالت با بیان اینکه وجود قدرت منطقه ای بعد از انقلاب مورد تردید قرار گرفت گفت: وقتی ما در سطح مناسبات منطقه ای مان دشمن ترین دشمنان ما ناگزیر از صحبت و ارتباط با ایران هستند چگونه می توانیم، از قدرت ایران سخن بگوییم. مثال این قضیه سوریه است که مخالف ترین دولت ها با سیاست خارجه ایران از ایران برای حضور در اجلاس دعوت کردند. پس صرفا حفظ بقا هدف نبوده است.درباره قدرت منطقه ای فقط مولفه ها تعریف شد در صورتی که باید برای آن دلیل ارائه شود.باید بگوییم درمقدمه  قانون اساسی جمهمری اسلامی ایران ذکر شده است که به دنبال تغییر ساز وکار های منطقه خواهیم بود و هدف انقلاب که حمایت از مستضعفان بوده هیچ تنافی با استقلال ندارد، ما می توانیم این استقلال را در جهت منافع مستضعفان به کار ببریم.

در ادامه مناظره گروه علوم سیاسی خراسان رضوی، ضمن انتقاد از اینکه هیچ دیالوگی میان دو گروه شکل نگرفت، مباحث خود را طرح سوالاتی از گروه موافق شروع کرد: اگر ایران بعد از انقلاب اسلامی به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده چرا در سند چشم انداز 20 ساله کشور، هدف اول، کسب مولفه های دولت منطقه ای است نه تثبیت آن ها. سوال بعد این است که اگر ایران قدرت منطقه ای است، چگونه کشور کوچکی مثل جیبوتی ایران را تهدید می کند؟ چگونه سال 1386 به علت سرمای شدید ایران مجبور می شود به قیمت 13 برابر از ترکمنستان گاز تهیه کند؟ از همه این ها مهم تر لطفا به این سوال هم پاسخ دهید، آیا ما خواستیم،مستقل باشیم یا نتوانستیم، اگر خواستیم، آیا این خواسته خودمان بوده است، پس چگونه درسال 2001 با آمریکا بر سر القاعده ائتلاف کردیم. اگر می توانستیم هم آیا اتحاد برقرار نمی کردیم؟ لطفا به این ها پاسخ دهید.

در بخش پایانی مناظره به هر گروه مدت 4 دقیقه برای ارائه جمع بندی زمان داده شد. ابتدا تیم عدالت از دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان گروه موافق، نتیجه گیری پایانی خود را ارائه کرد: در حقیقت باید بگویم ما هیچ منافاتی میان این مثال های ی که زده شد و بحث استقلال و قدرت منطقه شدن نمی بینیم. مثلا درباره نمونه جیبوتی، فرض کنید ابرقدرتی مثل آمریکا وجود دارد و یک قدرت کوچک هم مثل ونزوئلا وجود دارد که شعار های ایدئولوژیک مثل مقابله با آمریکا و… می دهد آین این باعث متزلزل شدن قدرت جهانی آمریکا می شود؟ درباره نفوذ آمریکا در مسائل ایران هم باید بگوییم، خود فرد حاکم اقرار کرده است که در زمان حکومت من اعمال قدرت آمریکا وجود داشته است، آنوقت شما گفته خود حاکم را نادیده می گیرید؟ نمی توان گفت ادعای درستی است.

گروه علوم سیاسی از خراسان رضوی، به عنوان گروه مخالف نیز مباحث پایانی و جمع بندی خود را در این 4 دقیقه ارائه داد و گفت: همانطور که دوستان اشاره کردند مستقل بودن یعنی یا قدرت برتر باشد یا تحت تاثیر قدرت های بزرگ نباشد، ما هم این تعریف را می پذیریم، اما این تعاریف از دیدگاه حقوق بین الملل درست است، اما از دیدگاه علوم سیاسی قدرت منطقه ای تععریف مشخصی دارد، مشکلی که درباره جمهوری اسلامی وجود دارد این است که این قدرت ایجابی نیست، بلکه برهم زننده است در جهت ایجاد یک نظم نوین در منطقه نیست بلکه برخلاف نظم جهانی است.درباره حمایت از مستضعفان هم باید بگوییم، مگر سیاست خارجه ما چه قدر منبع دارد که بخواهیم بخشی از آن را برای مقابله با یک جریان پرقدرت و پر نفوذ که کلی هم منابع دارد، خرج کنیم. گزاره ای که گروه ما از آن دفاع می کند این است که وجود یک قدرت منطقه ای مستقل در دنیای امروز، غیر ممکن است، این چیزی است که بسیاری از اندیشمندان سیاسی درباره منطقه خاورمیانه می گویند.

دربخش اعلام نتایج نیز گروه عدالت از دانشگاه شهید بهشتی، با کسب25/123امتیاز به عنوان گروه برتر نسبت به گروه علوم سیاسی از خراسان رضوی با کسب 75/116 امتیاز، معرفی شد.

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا