پایانی بر ترافیک و کمبود پارکینگ با خودروهای خودران

بسیاری از کلانشهرهای جهان با مشکل ترافیک‌های سنگین، کمبود پارکینگ، انفجار جمعیت در حومه شهرها، تقسیم شهر به مناطق ثروتمند و فقیرنشین، آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی مواجه هستند.

یکی از گزینه‌های موجود برای کمک به حل معضل ترافیک‌های سنگین، استفاده از فناوری درحال ظهور خودروهای خودران (AVs) است. شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان مانند ولوو، بی‌ام‌و، جنرال موتورز و فورد در حال رقابت تنگاتنگ برای طراحی و تولید این نوع خودروها هستند و استارتاپ‌های مختلفی نیز در حوزه AVs فعالیت می‌کنند.

اما استفاده از خودروهای خودران در بسیاری از کلانشهرهای جهان با محدودیت‌هایی مواجه است. به عنوان مثال، بازنگری سیستم حمل و نقل از طریق بازوهای نظارتی و اجرایی در کلانشهر نیویورک، کاری بسیار دشوار است. جنرال موتورز برای آزمایش خودروی خودران در سال 2019 را به دلیل افزایش نگرانی شورای شهر نیویورک در مورد ایمنی این خودروها لغو کرد.

وضعیت خودروهای خودران در شهرهای اروپایی نسبتا بهتر از آمریکا است؛ با این حال شرایط برای ورود خودروهای خودران هنوز محقق نشده است.

اما سنگاپور در حوزه استفاده از خودروهای خودران نمونه موفقی محسوب می شود. جمعیت شهر سنگاپور درحال حاضر 6 میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت آن طی یک دهه آینده با افزایش چند میلیون نفری مواجه شود.

برنامه‌ریزان شهری در سنگاپور به دنبال ارائه راه‌حل هایی برای کاهش معضل ترافیک و کمبود پارکینگ در این شهر هستند. از چند سال قبل، آزمایش خودروهای خودران در خیابان‌ها و بزرگراه‌های سنگاپور آغاز شده است.

آزمایش خودروی خودران در خیابان‌های سنگاپور – اوت 2016

برای تحقق این آینده، سنگاپور درحال سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش، توسعه زیرساخت و بازنگری سیاست‌ها و مقررات حمل و نقل است. همزمان، رایزنی‌هایی با 10 شرکت برای اجرای طرح خودروهای خودران آغاز شده است. تردد نخستین گروه از خودروهای خودران از ماه نوامبر در خیابان‌های سنگاپور آغاز شده است. این خودروها در شیفت شب و برای تمیزکاری خیابان‌ها و حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت‌های خودروهای خودران

کمک به کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای، پیشگیری از 7 میلیون تصادف سالانه در آمریکا که از سال 2000 تاکنون جان 650 هزار نفر را گرفته است، کاهش معضل ترافیک‌های سنگین و البته حل مشکل کمبود پارکینگ، از مهمترین مزیت‌های فناوری خودروهای خودران محسوب می‌شوند.

در شهرهای هوشمند آینده، خودروهای هوشمند از طریق اتصال به شبکه جاده‌ای مجهز به صدها دوربین و حسگر، وضعیت ترافیک را به صورت لحظه‌ای رصد کرده و مناسب‌ترین مسیر برای تردد و نزدیک‌ترین محل پارک را انتخاب می‌کنند.

کمک به حل معضل کمبود پارکینگ در شهرهای بزرگ

پتانسیل دیگر خودروهای خودران، سفر اشتراکی (ride-sharing) است. در این شرایط، عملا نیاز به جای پارک برطرف شده و خودروی خودران پس از رساندن مسافر به مقصد مورد نظر، بلافاصله مسافر بعدی را سوار می کند.

خودروهای خودران، فرصت یا چالش؟

همانطور که آمازون، فیسبوک و گوگل، حوزه نشر و رسانه را دستخوش تغییرات قابل توجهی کردند، خودروهای خودران نیز در آینده نزدیک، سیستم حمل و نقل را به شکل اساسی، تغییر خواهند داد.  

با کاربردی شدن فناوری خودروهای خودران، طی سال‌های آینده گرایش مردم به استفاده از این نوع خودروها افزایش پیدا می کند و خودروهای بیشتری وارد جاده‌ها خواهند شد.

کارشناسان هشدار می دهند، اگر کلانشهرها به زودی اقدامات توسعه سیستم حمل و نقل و زیرساخت‌های خود را آغاز نکنند، با ورود خودروهای خودران (AVs) وضعیت ترافیک طی سال‌های آینده به مراتب بدتر و پیچیده‌تر خواهد شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newsweek

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا