تهدید جدی سرخک برای بهداشت عمومی جهان

طبق گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی، آمریکا، مناطق مدیترانه شرقی (کشورها و سرزمین‌هایی که در شرق دریای مدیترانه قرار دارند) و اروپا بیشترین آمار مبتلایان به بیماری سرخک را اعلام کرده‌اند و میزان مرگ میر ناشی از این بیماری در این سال ۱۱۰ هزار نفر در سراسر جهان ثبت‌شده است.

بدون تلاش فوری برای افزایش پوشش واکسیناسیون و شناسایی جمعیت‌های که برای واکسیناسیون کوتاهی کرده‌اند و یا سن کودکان از دریافت واکسن گذشته نمی‌توان شیوع این بیماری را کنترل کرد. دهه‌هایی که در ریشه‌کن کردن این بیماری پیشرفت‌های چشمگیر ایجادشده بود و بسیاری از جوامع از این بیماری هولناک محافظت‌شده بودند ازدست‌رفته است اما این رخداد قابل‌پیشگیری است و می‌توان دوباره پیشرفت‌های پیشین را به دست آورد.

گزارشی که این سازمان از مناطق پاک‌شده از بیماری سرخک در سراسر جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ میلادی تهیه‌کرده در یک نشریه مشترک بین سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری به چاپ رسیده و در این گزارش آمده است که شیوع ناگهانی بیماری سرخک در مناطق ذکرشده به علت شکافی که در پوشش واکسیناسیون رخ‌داده، ایجادشده است.

این سازمان در گزارش خود اعلام کرده که: میزان بروز بیماری سرخک در غرب اقیانوس آرام کاهش پیداکرده است. از سال ۲۰۰۰ میلادی بیش از بیست و یک میلیون نفر جان خود را براثر بیماری سرخک ازدست‌داده‌اند. قابل‌ذکر است که موارد مبتلابه این بیماری از سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۳۰ درصد در سراسر جهان افزایش پیداکرده است.

دکتر سومیا سوآمیناتن (Soumya Swaminathan) معاون مدیرکل برنامه‌های سازمان بهداشت جهان در این رابطه می‌گوید: «شیوع نگهانی بیماری سرخک بسیار جدی است و این شیوع گسترده در سراسر مناطقی که در حال ریشه‌کن کردن این بیماری بوده یا آن را ریشه‌کن کرده بودند، دیده می‌شود.»

او در ادامه توضیحاتش گفت: «بدون تلاش فوری برای افزایش پوشش واکسیناسیون و شناسایی جمعیت‌های که برای واکسیناسیون کوتاهی کرده‌اند و یا سن کودکان از دریافت واکسن گذشته نمی‌توان شیوع این بیماری را کنترل کرد. ما دهه‌هایی که در ریشه‌کن کردن این بیماری پیشرفت‌های چشمگیر داشتیم و بسیاری از جوامع را نیز از این بیماری هولناک محافظت کردیم را ازدست‌داده‌ایم اما این رخداد قابل‌پیشگیری است و می‌توان دوباره پیشرفت‌های پیشین را به دست آوریم.»

ظاهراً در این رابطه، شرایط در کشورهای آسیایی بهتر بوده و برای نمونه گفته می‌شود کشور هندوستان بیماری سرخک را ریشه‌کن کرده و بیماری سرخجه را تا سال ۲۰۲۰ میلادی تحت کنترل قرار خواهد داد و دولت کمپینی برای مبارزه با بیماری‌های سرخک و سرخجه ایجاد کرده تا واکسیناسیون ۴۱۰ میلیون کودک و نوجوان بین ۹ ماه تا ۱۵ سال را انجام دهند.

طبق گزارش مجله دانشکده پزشکی اصفهان، در کشور ایران، در بهمن و اسفندماه سال ۱۳۹۳ در تعدادی از استان‌های کشور که ورود و خروج اتباع خارجی به‌ویژه اتباع کشورهای با وضعیت نامناسب پوشش ایمن‌سازی به‌طور کامل تحت کنترل نیست، ابتلا به بیماری سرخک را افزایش داده است؛ بنابراین با کنترل ورود و خروج اتباع خارجی از کشورها و مناطقی که بیماری سرخک ریشه‌کن نشده است، می‌توان شیوع این بیماری را در این نیز کنترل کرده و به‌طور کامل ریشه‌کن کرد.

تهیه و ترجمه گزارش: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا