300 بیمار اچ.آی.وی و ایدز شناسایی شدند

به گزارش سیناپرس، دکتر مرجان پدر زاده روز شنبه به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز ( 8 تا 14 آذر) در گفت‌وگو با ایرنا برآورد کرد که 600 نفر به این بیماری‌ها مبتلا باشند که از مجموع بیماران شناسایی ‌شده 226 نفر مرد و بقیه زن هستند. 
وی بابیان اینکه هم‌اکنون 127 نفر تحت درمان هستند، تأکید کرد: در این مدت 61 نفر جان خود را از دست ‌داده‌اند. 
پدر زاده در ادامه شایع‌ترین راه انتقال این بیماری را در یزد استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان تزریقی و تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده دانست و اظهارداشت: دریافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در دوران بارداری از دیگر راه‌های انتقال است. 
پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: این بیماری از طریق تماس‌های معمولی مانند دست دادن، در آغوش گرفتن، بوسیدن، نشستن در کنار فرد مبتلا، خوردن و آشامیدن ، گزش حشره، استفاده از توالت، حمام و استخر شنا منتقل نمی‌شود. 
وی اظهار داشت: زمانی که فرد به ویروس مولد اچ. آی. وی آلوده شد تا شروع بیماری ایدز ممکن است 10 سال طول بکشد که طی این مدت فرد در ظاهر سالم است و می‌تواند به کار و فعالیت‌های خود ادامه دهد اما زمانی که علائم بیماری نمایان شد به ایدز مبتلا شده است. 

** تاکنون نوزاد مبتلابه ایدز در یزد متولد نشده است 
پدر زاده گفت: از سال 82 تاکنون 20 زن باردار مبتلابه اچ. ای. وی در استان یزد شناسایی شدند که تحت کنترل و مراقبت قرار گرفتند و موفق به تولد نوزادان سالم شدند. 
وی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری انتقال ایدز از مادر مبتلابه نوزاد در استان در 2 سال گذشته در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی افزود: در این طرح همه مادران باردار در سه‌ماهه اول و سه‌ماهه سوم حاملگی مورد آزمایش قرار گرفتند و درصورتی‌که مبتلابه ایدز باشند، تحت درمان قرار می‌گیرند. 
پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزاری همایش‌های مختلف درزمینهٔ بیماری ایدز، کارگاه آموزشی پیشگیری از ایدز ، اطلاع رسانی در میدان‌های اصلی شهر و تئاتر خیابانی را ازجمله برنامه‌های این هفته ذکر کرد. 
اول دسامبر برابر با دهم آذرماه به‌عنوان روز جهانی ایدز نام‌گذاری شد و شعار امسال این روز « جهت آگاهی از سلامتی، من هم آزمایش اچ. آی. وی می‌دهم» اعلام شد. 
ایدز(AIDS)یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می‌شود. .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا