حدود 90 درصد بیماران مبتلا به سل با دارو درمان می شوند

به گزارش سیناپرس،بیماری های عفونی به بیماری گفته می شود که توسط عفونت منتقل و علائم و نشانه‌ های بیماری ظاهر شود. این عفونت می ‌تواند توسط ویروس، باکتری، قارچ، تک‌یاختگان یا انگل ایجاد شود. ایدز، سل، هپاتیت ب، مالاریا ، سیاه سرفه از جمله بیماری های عفونی هستند.

دکتر پیام طبرسی امروز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود:در صورتی که بیماری ایدز پیشگیری و درمان نشود، حدود 50 درصد بیماران HIV مثبت در معرض ابتلا به سل قرار می گیرند.
وی ادامه داد: بیماری ایدز سبب آسیب شدید به سیستم ایمنی بدن می شود و آن را ضعیف می کند که براثر این کار، افراد دچار ایدز را مستعد ابتلا به بیماری های عفونی به خصوص سل می کند.
متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه اگر به موقع هر 2 بیماری تشخیص داده شود این افراد قابل درمان هستند، گفت: متخصصان در قدم اول اقدام به درمان سل و سپس شروع به درمان ایدز می کنند.
وی به آمار ایرانیان مبتلا به سل که دچار ایدز هم شده اند اشاره کرد و گفت: حدود 3.8 درصد بیماران ایرانی مبتلا به سل ، HIV شان هم مثبت است که این مقدار در سال های اخیر ثابت مانده است.
طبرسی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان سل دارای ایدز در ایران از میانگین جهانی کمتر است، اظهار داشت: آمار مبتلایان سل که ایدز هم دارند در دنیا حدود 13 درصد است اما در ایران حدود 4 درصد می باشد.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اغلب معتادان تزریقی در ایران مردان هستند، به همین دلیل ابتلا همزمان به بیماری های ایدز و دیابت در مردان بیشتر است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: همزمانی این دو بیماری علاوه بر افزایش مرگ و میر در افراد مبتلایان، روند بهبودی را هم مشکل تر خواهد کرد.
رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتمین سمنار سراسری ایدز که چند روز پیش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد بود، اعلام کرد که تا آخر شهریور ماه امسال 24 هزار و 860 مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند که همه آنان تحت مراقبت و درمان نیستند. از مجموعه بیماران شناسایی شده، 14 هزار و 459 نفر به مراکز مراقبت و درمان وصل شدند که 12 هزار و 434 نفر مصرف دارو را شروع کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا