ایران در مدیریت اکوسیستمی محیط زیست در رتبه 130 دنیاست

دکتر سعید حمیدی در اولین همایش پژوهش‌های کاربردی در نگهداشت محیط زیست، آب و منابع طبیعی که با حضور پژوهشگران کشور و به همت اتاق فکر استان مرکزی و دانشگاه اراک در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ایران در میان 132 کشور جهان در بخش مدیریت اکوسیستمی محیط زیست در جایگاه 130 قرار دارد که آماری فاجعه‌آور بوده و باعث شده ایران عملا به عنوان کشوری ویرانگر در عرصه محیط زیست و منابع آب شناخته شود.

وی خشک شدن باغات، کاهش ذخایر سدها، خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها را ناشی از خشکسالی‌ها و از عواقب عدم مدیریت عنوان کرد و افزود: تخلفات در اراضی ملی و تغییر کاربردی اراضی، ناشی از ضعف قانون و عدم برخورد درست است به نحوی که سالانه 850 پرونده زمین‌خواری در تهران تشکیل می‌شود.

حمیدی اضافه کرد: حتی امروز برخی مواد غذایی مانند سبزیجات به دلیل آبیاری با پساب فاضلاب دارای آلودگی هستند. براین اساس 35 تا 40 درصد سبزیجات تهران آلوده به فلزات سنگین هستند و در کنار این آلودگی‌ها گرفتار ریزگردها نیز هستیم که علاوه بر منشاء خارجی منشاء داخلی دارند. این مشکلات داخلی ناشی از خشک شدن رودخانه و تالاب‌ها و نبود مدیریت درست است.

وی با بیان اینکه در یک دوره 30 ساله 70 درصد منابع آبی خود را مصرف کرده‌ایم و بیش از 90 درصد آب باران را در طول سال مصرف می‌کنیم که دو برابر میانگین جهان است، گفت: رفع این معضلات مدیریت درست می‌طلبد.وی با بیان اینکه دانشگاه در این عرصه می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد، افزود: اتاق فکر استان مرکزی نیز باید وارد این عرصه شده و راهکارهای اجرایی برای رفع این معضلات را دنبال کند.

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: علاوه بر مدیریت درست در این عرصه، مردم نیز به عنوان همیاران محیط زیست و منابع طبیعی باید حمایت خود را از مسئولان نشان دهند.

 

پیوند جامعه و دانشگاه برای رفع مشکلات درست شکل نگرفته است

به گزارش ایسنا، در این همایش مجید حاجی بابایی مدیر اتاق فکر استان مرکزی نیز عدم استفاده از توان نخبگی کشور را یکی از عوامل مهم در بروز مشکلات دانست و با اشاره به اینکه هنوز بین دانشگاه و جامعه برای رفع نیازها پیوند درستی شکل نگرفته است، اظهار کرد: اتاق‌های فکر تلاش دارند که خلاءهای موجود در این عرصه را رفع کنند و لازمه این امر کاهش بوروکراسی‌ها و افزایش سرعت کار است.

وی تصریح کرد: کار دبیرخانه همایش از شنبه 9 خرداد آغاز خواهد شد تا بتواند پژوهش‌های کاربردی ارائه شده را به مرحله عملیاتی شدن برساند، چراکه همایشها باید به دنبال خروجی موثر و عملیاتی باشد و این فرهنگ باید در کشور نهادینه شود تا پژوهش‌ها و مقالات ارائه شده در همایش‌هایی این چنینی جنبه عملیاتی به خود بگیرند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه متاسفانه دانشگاه‌ها قدرت برنامه‌ریزی ندارند و 30 سال است که هنوز سرفصل‌ها ثابت مانده، افزود: برای بهبود شرایط باید علم و دانش را توسعه دهیم و این امر نیازمند استقلال دانشگاه‌هاست تا با برنامه‌ریزی درست تولید علم و توسعه آن را باعث شوند.

وی تاکید کرد: باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرد تا اقدام و ایده درستی را برای رفع معضلات ارائه دهند.

 

وضعیت محیط زیست از بحران گذشته است

 صالحی ارجمند دبیر علمی این همایش نیز با اشاره به ارسال 216 مقاله به دبیرخانه همایش و حضور 68 داور گفت: هر مقاله توسط سه داور بررسی شد و نهایتا 158 مقاله به همایش راه یافتند که 116 مورد به شکل پوستر و مابقی به شکل ارائه شفاهی در نظر گرفته شد.

 

وی تاکید کرد: پژوهشگران جوان بسیاری در کشور با علاقه کار می‌کنند و لازم است که انرژی آنها را در مسیر درست هدایت کنیم تا نیازهای امروز را رفع کنند.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اراک با اشاره به اینکه پژوهشگران انجام مسئولیت خود را دنبال می‌کنند، اما روند تخریب و ویرانگری‌ها و آلودگی‌ها نیز به شکل فاجعه‌باری در حال ادامه است و شرایط کنونی از بحران عبور کرده، افزود: علت اصلی این شرایط نادیده گرفتن نظرات کارشناسان است. پژوهشگران همواره نظرات و هشدارها را عنوان کرده‌اند اما سیاستگذاران توجهی به آن نداشته‌اند.

صالحی ارجمند اضافه کرد: این همایش زنگ خطری است که مشکلات را جدی‌تر بررسی کنیم و نتایج را به شکل غیردولتی به مسئولان برسانیم.

در این همایش شش پنل با موضوعات محیط زیست و پسماند، محیط زیست و انرژی، محیط زیست و آلاینده‌ها، آلودگی‌های محیط زیست، علوم اجتماعی و محیط زیست و منابع آب ارائه شد و سه نفر در بخش پوستر و چهار نفر در بخش ارائه شفاهی به عنوان مولفان مقالات برتر برگزیده شدند و در پایان جمعی از شرکت کنندگان در این همایش از تالاب میقان اراک بازدید کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا