درخت سیب نیوتن کجاست؟

در سالی که این اتفاق افتاد، نیوتن در وولزتروپ‌ مانور (Woolsthorpe Manor) در نزدیکی گرانتهام لینکلن‌شر سکونت داشت. این ناحیه زادگاه و محل زندگی خانواده وی بود. نیوتن در سال ۱۶۶۶ و پس از تعطیلی دانشگاه کمبریج بر اثر بیماری طاعون به این ناحیه بازگشت و بسیاری از آزمایش‌ها و دستاوردهای علمی خود درباره نور و اپتیک را در این محل انجام داد.

اگرچه نیوتن دقیقا مشخص نکرده که سقوط سیب را در کجا مشاهده کرده است؛ ولی فقط یک درخت سیب در باغ ماوور وجود دارد و گمان می‌رود که این همان درخت سیب معروف نیوتن است.

از سال‌های دهه ۱۷۵۰ این درخت مورد مراقبت قرار گرفته است، ولی در سال ۱۸۱۶ طوفانی شدید باعث شکسته شدن درخت شد. خوشبختانه درخت سیب نیوتن پس از این، مورد مراقبت قرار گرفت و تا به امروز توسط National Trust نگهداری می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه قلمه‌‌های بسیاری از این درخت در سراسر انگلستان نگهداری می‌شوند؛ حتی یک نمونه از این قلمه‌‌ها رشد کرده و در باغ دپارتمان فیزیک دانشگاه یورک (University of York) کاشته شده است. نمونه دیگری نیز در کالج ترینیتی دانشگاه کمبریج، زیر اتاق پنجره‌ای کاشته شده است که نیوتون زمانی که در این کالج مشغول به تحصیل بود، در آن سکونت داشت. نمونه سوم آن نیز در موسسه باریلوش آرژانتین است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا