قلعه اردشیر؛ نماد قدرت اردشیر ساسانی

قلعه اردشیر کرمان یکی از چندین قلعه‌ای است که در زمان اردشیر بابکان و به دستور وی در کرمان بنا شده است. موقعیت قلعه اردشیر کرمان بر بالای یک تپه در جنوب شرق کرمان قرار دارد. بنا شدن این قلعه دفاعی-نظامی بر روی قله کوه در کرمان، سبب شده که نام آن را «قلعه کوه» نیز بنامند.

قلعه اردشیر کرمان دارای معماری شگفت‌انگیز و خاصی است. قسمت‌های زیادی از قلعه در حال حاضر از بین رفته است. دیوارهای قلعه ضخامت بسیاری دارد و مصالح به کار رفته در آنها خشت خام است. ابعاد خشت‌های به کار رفته در قلعه اردشیر از خشت‌های معمولی بیشتر است. قطر دیوارهای قلعه در پایه آن به حدود ۶ متر می‌رسد. ساختمان‌های ساخته شده در قلعه، به دو بخش تقسیم می‌شوند. قسمتی از ساختمان قلعه روی تپه در جنوب شرقی ساخته شده‌اند که همان بخش ساختمانی قلعه کوه را تشکیل می‌دهند. ارتفاع قلعه اردشیر در حدود ۱۵۰ متر بالاتر از شهر کرمان است. قسمت دیگر بنا بر روی یک تپه کوتاه‌تر قرار گرفته است که آن را آتشکده اناهید نیز می‌گویند.

قلعه اردشیر دو بخش است، یک بخش بر فراز قله است که ساختمان قلعه اردشیر و بخش دوم بر روی تپه‌ای پایین‌تر قرار دارد که قلعه دختر یا نیایشگاه آناهید نام دارد.

اصل قلعه اردشیر، همان ساختمانی است که بر فراز تپه قرار گرفته است. به دلیل نزدیکی این دو قلعه به هم احتمال می‌رود که ساختمان این دو قلعه به هم مرتبط بوده، و قلعه پایینی که به قلعه دختر کرمان شهرت دارد، آتشکده قلعه اردشیر و محل پرستش ایزدبانو اناهید بوده است. در فاصله بین این دو قلعه، باقی‌مانده ساختمان‌هایی دیده می‌شوند که شباهت به قصر، عبادتگاه و مکان‌هایی از این دست دارند. به هر روی، دیدن این مکان نشان می‌دهد که این دو قلعه از هم جدا نبوده‌اند. در حال حاضر، شکل اصلی این قلعه از بین رفته و آثاری از آن برجای مانده است.

قلعه اردشیر یک قلعه با کارکرد دفاعی و نظامی بوده است، اما کشف کاشی‌هایی با نقوش بزمی نشان داد که بخش‌هایی از ساختمان ممکن است با مقاصد بزمی ساخته شده باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا