روستایی که 80 درصد مردمش سرطان دارند!

از جمله این آلاینده‌ها می‌توان به ترکیبات آلی فرار، SO2، NOx، ذرات معلق، CO، H2S وHAPs اشاره کرد. این آلاینده‌ها تاثیرهای سوء مختلفی بر بخش‌های گوناگون اکوسیستم، محیط زیست و جانداران دارند.

مردم روستای کزاز نیز به علت همجواری با پالایشگاه شازند از این آسیب‌ها در امان نیستند. مردم این روستای هزار و 900 نفری در محاصره لوله‌های سر به فلک کشیده پالایشگاه نفت، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی گیر افتاده‌اند. پیشرفتی که برای آنها چیزی جز سرطان، ناراحتی‌های پوستی عجیب و غریب، جنین‌های بدون قلب و نازایی به ارمغان نیاورده است.

هم اکنون سه پروژه عظیم ملی، پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه و کارخانه رنگسازی روناس در جوار روستای کزاز(یکی از توابع شهرستان شازند) قرار دارد. متاسفانه این صنایع (پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه حرارتی) لطمه های جبران ناپذیری به منابع آب منطقه کزاز وارد کرده اند؛ این واحدهای بزرگ صنعتی در هر ثانیه یک هزار لیتر آب مصرف می کنند که موجب افت شدید سفره های زیرزمینی و خشک شدن دریاچه نیسون کزاز و خشک شدن چشمه ها و چاه ها و رکود تولیدات کشاورزی در منطقه کزاز شده است. از سوی دیگر پساب های شرکت پتروشیمی و آلودگی های زیست محیطی مربوط به صنایع شهرستان تاثیر مستقیم روی وضعیت زندگی مردم گذاشته و بیماری های بسیاری را در این روستا باعث شده است.

دپوی فلزات سنگین نیز بدون رعایت نکات زیست محیطی در صنایع رخ می دهد و با بارش بارندگی‌ها، این فلزها وارد خاک و آب می شوند و آلودگی ایجاد می کنند. وقتی این آلودگی ها از طریق بارندگی ها وارد خاک می شوند، خاک را اسیدی می کنند و همچنین باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی می شوند. این آلودگی آب و خاک باعث شده امنیت غذایی به خطر بیفتد.

همچنین مردم این روستا در سال های گذشته به دلیل حجم بالای مواد سمی حاصل از دود صنایع، با بیماری‌های سختی از جمله، سقط جنین، تشکیل نشدن قلب در جنین، به دنیا آمدن کودکان با مشکلا قلبی و ریوی دست و پنجه نرم می کنند.

از دودکش‌های صنعتی مثل پالایشگاه، گاز بنزن خارج می شود که از عوامل ایجاد سرطان محسوب می شود. به گفته مسوولان هواشناسی و محیط زیست، ماده بسیار سمی بنزن که در حالت عادی میزان آن در هوا باید 50 میلی گرم باشد، در هوای روستای کزاز بالای هزار و 100 میلی گرم است؛ بنزن ماده ای بسیار خطرناک است که باعث ضعیف شدن گلبول‌های سفید خون شده که نوعی سرطان خون را به وجود می آورد و در پی آن مشکلات متعددی از جمله سقط جنین یا تولد نوزاد ناقص ایجاد می کند.

روستای کزاز همراه با مردمش در حال سوختن است

قصه پر خون مردم این روستا مربوط به امروز و دیروز نیست. سالهاست که آلودگی آب، هوا و خاک امان مردمان این روستا را بریده است. سالهاست که مردم خواستار انتقال این روستا به نقطه ای پاک تر هستند. سالهاست که اعتراض مردم این روستا راه به جایی نبرده است. سال 94 نیز مردم با تجمع در مسجد، دست به اعتراض زدند. اعتراضی که بدون هیچ نتیجه مثبتی به پایان رسید.

عسگری، فرماندار پیشین شازند در پی اعتراضات گسترده اهالی روستای کزاز در سال 1394 در مسجد گفته بود: محیط زیست باید تحقیقات اساسی در این منطقه انجام دهد و میزان وجود بنزن و دیگر آلاینده ها را بررسی کند که اگر در صورت وضعیت بحرانی، فکری اساسی کنیم. در خصوص موضوع آب هیچ کاری نمی شود کرد چراکه کشور ما با خشکسالی مواجه است. همچنین تعداد چاه‌های غیر مجاز دشت شازند به 250 حلقه چاه می رسد و از آب موجود هم درست استفاده نمی شود.

وی تصریح کرده بود: پساب های پتروشیمی برای مردم روستا بسیار مشکل ساز شده و کشاورزی آنان را مختل کرده است که مدیران این صنعت باید در اسرع وقت فکری عاجل داشته باشند.

وی ادامه داده بود: بحث جابجایی روستا یک طرح خام است که نیاز به بررسی و کارشناسی دارد؛ مردم باید برای حل این مشکلات راهکار عملی و معقول ارایه دهند.

اما هنوز با گذشت سه سال از این اعتراض، حال مردم این روستا همچنان خوش نیست. وعده ها هنوز تحقق پیدا نکرده و دردی از مردم نیز دوا نشده است.

مصطفی عرب، فرماندار شهرستان شازند در این خصوص به خبرنگار روزنامه ایران گفت: قطع به یقین ذات صنعت آلاینده است و متاسفانه در کل شهرستان شازند این آلاینده‌ها تاثیرهای زیادی روی آب، خاک و سلامت مردم گذاشته است. ما معتقدیم صنایع باید به‌صورت پایدار توسعه پیدا کند و همه جوانب و عوارض در این زمینه سنجیده شود.

وی افزود: از طرف دیگر صنایع باید مسوولیت اجتماعی خود را نسبت به جامعه انجام دهد و خوشبختانه پتروشیمی تقبل کرده بیمارستانی ۱۶۰ تختخوابی در شهرستان احداث کند. بنده در شروع مسوولیت و در همان اولین روز به روستای کزاز رفتم و دغدغه‌های این مردم را از نزدیک دیدم .مطمئن باشید ما بازهم برای شنیدن درد دل مردم به این روستا خواهیم رفت و سعی خواهیم کرد مشکلات را برطرف کنیم.

مهدی بخشی عضو شورای شهر شهرستان شازند نیز اظهار کرد: متاسفانه به واسطه جانمایی نادرست صنایع سنگینی مانند پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی ظلم‌های زیادی به مردم شازند شد. کزاز هم یکی از روستاهایی است که به علت نزدیکی به پالایشگاه به وفور بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های پوستی، سقط جنین و نازایی در بین اهالی‌اش شیوع دارد. در اسناد شهرستان، کزاز روزگاری مرکز بخش بوده اما حالا مردم این روستا بیمارند و زمین‌های کشاورزی و دام‌های آنان دچار مسمومیت شده‌ است.‌ ای کاش مسوولان ۲۴ ساعت می‌رفتند کزاز زندگی می‌کردند تا از نزدیک شاهد تاثیر آلاینده‌های صنعتی بر زندگی مردم باشند اما متاسفانه مسوولان تنها به فکر صندلی‌های خود هستند و مردم را رها کرده‌اند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا