پادگان‌ها؛ ریه‌های تنفسی پایتخت

علاوه بر این مشکلات، پایتخت ایران روی 4گسل فعال زلزله قرار دارد و آزاد‌سازی این‌ اراضی می‌تواند فرصتی استثنایی برای تغییر شکل شهر به شمار‌ آید تا در زمان وقوع بحران‌‌هایی نظیر زلزله، نیاز مردم به اسکان موقت، تامین شود اما اگر با خروج پادگان ها فضاهای خالی به ساخت مجتمع ها و برج های مسکونی منجرشود، همان بهتر که پادگان ها در تهران باقی بمانند.

پادگان 06 باید به ریه تنفسی شرق تهران تبدیل شود

محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی‌ گفت: پادگان 06 که تنها بخش باقیمانده شرق تهران است و می‌تواند تبدیل به ریه تنفسی شهر شود.‌ در دوره گذشته با دریافت بیش از 100 میلیارد تومان وجه نقد از ارتش به یک تعهد تبدیل شده که ما امروز در حال رایزنی با ارتش هستیم که بتوانیم این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.

وی تاکید کرد: ارتش مدعی است که برای این اراضی پول پرداخت کرده و باید تعیین تکلیف شود، ارتش سهم خود را تحت قانون انتقال پادگان‌ها می‌خواهد.

ایزدی با بیان اینکه شهرداری در دوره گذشته بدون اینکه مراحل قانونی را طی کند به این معنا که  در ابتدا حدود را تعیین کند،‌ با ارتش معامله کرده و متاسفانه این معامله به تعهد تبدیل شده است، ‌ادامه داد:‌ البته شهردار تهران از موضع بسیار خوبی با این موضوع ها برخورد کرد و به صورت مشترک تصمیم گرفته شد که بتوانیم این موضوع را به شکلی حل کنیم که تمام پادگان را در اختیار شهر قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه در دوره قبل در کمیسیون ماده 5 تصویب شده،‌ 30 درصد اراضی کاربری‌هایی از جنس مسکونی،‌ خدماتی، فرهنگی و تجاری داشته باشد اما در شورای شهرسازی و کمیته‌های آن ،‌ این سرانه‌ها و سطح و سطوح پذیرفته نشد.

رییس شورای عال معمار و شهرسازی افزود: جلسه مشترکی با شهرداری داشتیم که تمام اراضی پادگان به مجموعه‌ای با کارکردهایی در خدمت شهر مانند توسعه فضای سبز تبدیل شود.

وی تاکید کرد: ارتش مدعی است که در دوران گذشته شهرداری پول پرداخت کرده و به سهام داران خود تعهد دارد و به دنبال تحقق قانون انتقال پادگان‌ها و مصوبه کمیسیون ماده 5 در زمان مدیریت قالیباف است.

ایزدی ادامه داد: نزدیک به 900 هزار مترمربع از اراضی پادگان 06 برای تغییر کاربری برنامه ریزی شده است.

انتقاد از بارگذاری یک میلیون متر مربعی در پادگان 06

پیش از این محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از بارگذاری یک میلیون متر مربعی در پادگان 06 انتقاد کرد و از شهرداری خواست که با این اقدام مخالفت کند.

وی گفت: هم اکنون پرونده پادگان 06 در کارگروه‌های فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه 50 هکتار مساحت این پادگان در محدوده خیابان‌های پاسداران، دولت، گلستان و اتوبان صیاد شیرازی قرار دارد، گفت: این محدوده به لحاظ سرانه‌های شهری و علی الخصوص ترافیکی، وضعیت بحرانی دارد. این در حالی است که با خبر شدیم قرار است در این پادگان یک میلیون متر مربع بارگذاری شود و اگر قرار باشد پادگان‌ها از شهر خارج شوند و به جای آنها چند برابر طرح تفصیلی بارگذاری شود بهتر است که این پادگان‌ها در شهر بمانند.

وی با بیان اینکه شهرداری سهم 70 درصدی در این پروژه دارد، گفت: شهرداری تهران و نماینده شهرداری در شورای عالی معماری بهتر است ابعاد مختلف این طرح را بررسی و با آن مخالفت کنند.

پادگان‌ها باید به فضاهای کاربردی در پایتخت تبدیل شوند

علیرضا محجوب، عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز پیش از این با اشاره به اینکه نقل و انتقال پادگان ها از جمله برنامه‌های قدیمی شهر تهران است، گفت: تنها فضاهایی که تهران می تواند با هدف تنفس شهروندان تعریف شود، فضای ناشی از نقل و انتقال پادگان ها به خارج از تهران است؛ اما متاسفانه با وجود مصوبات قانونی و تعیین تکلیف این موضوع گاهی برسرموضوع های پیش پا افتاده اجرای این حکم به حالت تعلیق درآمده است.

نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: انتظار می رود شهرداری و سازمان‌های متولی در امور پادگان ها به اجرای صحیح قانون توجه کرده و باید تاکید کرد که قانون به نفع افراد وضع نشده است، به طورحتم یک فضای عمومی دراختیار برخی سازمان ها قرار گرفته که هم اکنون این فضا را باز نمی گردانند؛ به طور قطع فضاهای ناشی از نقل و انتقال پادگان‌ها باید به ایجاد فضای سبز و محل های تفریحی اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه نمی توان برخی نقشه ها را در داخل پادگان ها اجرایی کرد، تصریح کرد: پادگان ها باید به پارک، اماکن عمومی و کتابخانه اختصاص پیدا کرد، به عبارتی پادگان‌ها باید به ایجاد فضاهای کاربردی که هم اکنون شهروندان تهرانی از آنها بی بهره هستند تبدیل شود؛ اگر قرار است به جای پادگان هاساخت و ساز هرگونه آپارتمان و یا مراکز خرید ایجاد شود ، همان بهتر که پادگان ها درداخل شهر باقی بمانند.

محجوب با تاکید بر اینکه برخی افراد با کاغذ بازی اجازه تغییر کاربری فضای پادگان ها را نمی دهند، گفت: البته در برخی شرایط شهرداری ها با دستگاه ها تفاهم کرده و اجازه تغییر کاربری فضای محدودی از  پادگان ها را دریافت می کنند، بنابراین اجرای ناقص قانون دراین حوزه به نفع شهروندان تهرانی در استفاده از هوای پاک نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به اینکه قوانین شهری با میزان ساخت ها و سازهای انجام شده درتهران همخوانی ندارد، افزود: امیدواریم برای یک بار هم که شده در مدیریت شهری تهران، مسوولان مجوز تغییرکاربری پادگان ها به ساختمان‌های مسکونی را صادرنکنند.

استفاده درست از ظرفیت‌های پادگان‌ها

تورج فرهادی، قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تشکیل نهاد ناظر بر بازنگری طرح جامع و تفصیلی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اگر از سال 91 که طرح تفصیلی ابلاغ شد مدیران طرح را به درستی اجرا می کردند، دیگر نیازی به کسب درآمد از تخلفات نبود. با این وجود، هنوز در شهر فرصت هایی وجود دارد که با رعایت کامل چارچوب قانون تفصیلی و جامع می توان درآمدزایی را تضمین کرد.

وی با اشاره به فرصت های موجود در پایتخت اظهار کرد: هم اکنون پادگان های بزرگی مانند 06، 01 و دو شان تپه در تهران وجود دارند که با انتقال آنها به خارج از شهر می توان از ظرفیت آنها به درستی استفاده کرد. اطراف پارک پردیسان و رود دره‌هایی که باید ساماندهی شوند از دیگر پتانسیل های موجود در پایتخت هستند.

قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه اگر بازنگری در طرح جامع و تفصیلی با رویکرد اقتصادی در بستر شهرسازی انجام شود، می تواند بدون کم ترین آسیب برای شهر درآمد ایجاد کند، گفت: واقعیت این است که زمان بازنگری در طرح های جامع و تفصیلی فرارسیده است و در حال ایجاد نهادی هستیم که جایگاه نظارت و پایش در بازنگری و اجرای طرح را دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا