رونمائی از آینده حمل‌ونقل الکتریکی شهرها

در سال‌های اخیر استفاده از وسایل حمل‌ونقل الکتریکی بسیار موردتوجه قرارگرفته و در گوشه و کنار جهان شاهد رویکرد قابل‌توجهی در توسعه زیرساخت‌ها گسترش قطارهای برقی، خودروها و اتوبوس‌های الکتریکی هستیم.

نسل جدید وسایل حمل‌ونقل الکتریکی و انفرادی شهری قادر هستند مسافران خود را با سرعت مناسبی در مسیرهای داخل شهر منتقل کرده و علاوه بر قابلیت شارژ سریع، سبک بودن و امکان حرکت در خیابان‌ها و استفاده از زیرساخت‌های موجود، دارای قیمتی بسیار ارزان‌تر از خودروهای برقی دارند.

در این میان اما موانعی جدی پیش روی این فناوری جدید قرار دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشکلات شارژ باتری وسایل نقلیه، گران بودن آن‌ها، بازیافت باتری‌ها و نبود زیرساخت‌های عمده برای عمومی شدن استفاده از این وسایل نقلیه مبتنی بر سوخت‌های پاک، اشاره کرد. پژوهشگران و طراحان این حوزه برای رفع موانع ذکرشده، راهکارهایی اندیشیده‌اند که از آن جمله می‌توان به طراحی و ساخت وسایل حمل‌ونقل سبک شهری اشاره کرد که قادر هستند مسافران خود را با سرعت مناسبی در مسیرهای داخل شهر منتقل کرده و علاوه بر قابلیت شارژ سریع، سبک بودن و امکان حرکت در خیابان‌ها و استفاده از زیرساخت‌های موجود، دارای قیمتی بسیار ارزان‌تر به نسبت خودروهای برقی هستند. در اینجا به معرفی چهار فناوری جدید در این حوزه می‌پردازیم:

۱ – اسکیت برقی Segway Ninebot Kickscooter ES2:

این اسکیت برقی باقابلیت حرکت با حداکثر سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت و قیمت ۵۴۹ دلاری خود قابلیت حمل افراد بالغ را در مسیرهای شهری داشته و امروزه در شهر بریستول برخی افراد از آن برای رفتن به محل کار خود و سایر مناطق شهری استفاده می‌کنند. این اسکیت برقی دارای قدرت مانور مناسبی بوده و چرخ‌های بزرگ و کمک‌فنرهای قدرتمند آن به فرد راکب امکان کنترل کردن و عبور از سطوح و موانع مختلف را می‌دهد. این اسکیت برقی دارای چراغ‌های ال ای دی قدرتمندی است که به کمک آن می‌توان شب‌ها نیز در خیابان تردد کرد. باتری‌های اسکیت برقی Segway Ninebot Kickscooter ES2 می‌توانند با یک‌بار شارژ شدن مسیری ۲۵ کیلومتری را طی کنند.

۲ – دوچرخه برقی Brompton ELECTRIC:

این دوچرخه برقی با یک‌بار شارژ می‌تواند مسیری ۴۰ تا ۸۰ کیلومتری را در داخل شهر طی کرده و حداکثر سرعت آن نیز ۲۵ کیلومتر در ساعت است. قیمت این دوچرخه برقی ۲۵۹۵ دلار اعلام‌شده است.

در این دوچرخه که ظاهر آن شبیه به دوچرخه‌های کلاسیک و عادی است، یک موتور محرکه و باتری در چرخ جلو نصب‌شده و وزن باتری آن تنها ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم است. وزن این دوچرخه بدون باتری ۱۳ کیلو ۴۰۰ گرم بوده و باتری آن را می‌توان به‌سادگی از بدنه جدا کرده و برای شارژ به داخل ساختمان برد. این دوچرخه قادر است در مسیرهای عادی و حتی سربالایی‌ها به‌خوبی حرکت کرده و در طراحی آن به‌گونه‌ای عمل شده که به‌سادگی می‌توان دوچرخه را تاکرده و در محلی با ابعاد کوچک قرارداد. گفته می‌شود به دلیل وزن کم و قابلیت تا شدن و کاهش قابل‌توجه حجم این دوچرخه، امکان ورود آن به اتوبوس و قطارهای شهری نیز وجود داشته و به‌این‌ترتیب شاهد گزینه‌ای بسیار مناسب برای سفرهای درون‌شهری طولانی هستیم.

۳ – اسکوتر برقی Boosted Board Stealth:

این اسکوتر می‌تواند با سرعت ۳۸ کیلومتر در ساعت مسیری ۲۲٫۵ کیلومتری را با یک‌بار شارژ طی کرده و قیمت آن ۱۴۹۹ دلار است. برای یک اسکوتر عادی شما نیاز به جاده‌ای صاف و بدون ترافیک و شرایط خوب آب و هوایی دارید درحالی‌که این مشکلات در اسکوتر برقی Boosted Board Stealth حل‌شده و موتور ۲۱۰۰ واتی آن به‌خوبی قادر به حمل سرنشین خود در هر مسیری است. این اسکوتر شمارا در ترافیک معطل نکرده و به‌سادگی می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد.

طراحان این اسکوتر برای سهولت استفاده از آن، یک اپلیکیشن ویژه طراحی کرده و همچنین یک سیستم کنترل از راه دور را نیز به فناوری خود افزوده‌اند که به کمک آن می‌توان سرعت وسیله نقلیه را تنظیم کرد. برای استفاده از این وسیله، داشتن کلاه ایمنی توصیه‌شده و قطعاً تجربه سوارشدن به آن بسیار لذت‌بخش و مفرح خواهد بود.

۴ – دوچرخه الکتریکی COBOC ONE Soho:

این دوچرخه باقابلیت حرکت در مسیری ۸۰ کیلومتری و حداکثر سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت، ۳۷۱۵ دلار قیمت داشته و شبیه دوچرخه‌های قدیمی انگلیسی در دهه ۶۰ میلادی است. موتور الکتریکی آن به‌خوبی در داخل دوچرخه جاسازی‌شده و قابل‌رؤیت نیست و در نگاه اول نمی‌توان برقی بودن آن را تشخیص داد. دوچرخه الکتریکی COBOC ONE Soho دارای قدرت بسیار زیادی بوده و درعین‌حال بسیار سبک است. این دوچرخه تنها ۱۳ کیلو و ۷۰۰ گرم وزن داشته و طراحی آن به‌گونه‌ای است که فرد راکب احساس خستگی نکرده و صندلی‌های بسیار راحتی دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا