قره کلیسا

معروف‌ترین نام این کلیسا در بین مردم محلی قره کلیسا است (در زبان آذری به معنای سیاه) و این نام از آنجایی که تمام سنگ‌های ساختمان اصلی کلیسا سیاه رنگ است، می آید. البته پس از گذشت سال‌ها و در زمان مرمت و بازسازی کلیسا قسمتی از سنگ‌های سیاه با سنگ‌های سفید جا به جا شد.

تادئوس یا طاطاووس از یاران حضرت عیسی (ع) بود که در ارمنستان مشغول به تبلیغ مسیحیت بود. وی در سال ۴۰ میلادی به ارمنستان آمد و به واسطه وی افراد زیادی به این دین گرویدند که از جمله می توان به ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت اشاره کرد اما این پایان ماجرا نبود، ساناتروک بعد از مدتی پشیمان شده و دستور داد تمام کسانی که دین مسیحت را پذیرفتند (حدود سی و پنج هزار) را به قتل برسانند و در این راه حتی به دخترش و تادئوس هم رحم نکرد. پس از گذشت سالیان دراز در سال ۳۰۲ میلادی تیرداد از پادشاهان ارمنستان دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور انتخاب کرد و یاد و خاطره تادئوس و پیروانش را نسل به نسل حفظ کرد که قره کلیسا یکی از این کلیسا ها می باشد.

کلیسای تادئوس از معروفترین و مهمترین کلیساهای ارمنیان ایران است که شهرت جهانی دارد ، هر سال در ماه ژوئیه (روزهای آخر تیر و هفته اول مرداد) که مصادف با قتل تادئوس و پیروانش است، ارمنیان ایران و برخی از سفیران مسیحی کشورهای خارجی در ایران، به زیارت این کلیسا می‌آیند و در مراسم خاص مذهبی شرکت می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا