تبدیل محصولات زیست فناوری به سرمایه و ثروت ملی برای کشور مهم است

سیناپرس: دکتر مصطفی قانعی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: ستاد توسعه زیست فناوری که به موجب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده و بعدا ساختار آن به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد، اهدافی برایش در نظر گرفته شده که مهم ترین هدف آن، این است که  3 درصد بازار زیست فناوری دنیا متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد و در طول یک سال گذشته که من مسوولیت ستاد را قبول کردم به عنوان هدف اصلی ستاد قلمداد شده و روی آن برنامه ریزی کرده ایم.

قانعی افزود: از جمله اهداف دیگر این ستاد، توسعه علمی کشور است که ما را از کشورهای برتر دنیا در زمینه زیست فناوری قرار دهد. همچنین توسعه سرمایه نیروی انسانی است تا از این نظر کشور به جایگاه خوبی برسد. بحث مربوط به پژوهش ها و تطبیق آن با آمایش سرزمین هم از دیگر اهداف ستاد است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هم اکنون کشور ما بر اساس اعلام مراجع معتبر علمی، رتبه چهاردهم جهان از نظر پژوهش زیست فناوری را دارد. اما این جایگاه می تواند بهتر از این باشد. آنچه که اهمیت دارد استفاده از این دانش ها و ورود آن به بحث تجاری سازی و تبدیل آن به سرمایه و ثروت ملی است.

وی با اشاره به اهمیت زیست فناوری برای رشد اقتصادی و توسعه کشور، اظهار کرد: 10 محصول اول وارداتی کشور را که در نظر بگیریم حدود 4- 5 محصول متعلق به کشاورزی است. امروزه زیست فناوری با دانشی که در اختیار دارد می تواند کشور را از واردات محصولات کشاورزی و خوراک دام و طیور بی نیاز کند. در عین حال توانمندی برای صادرات هم ایجاد می کند. بنابراین از نظر امنیت غذایی، زیست فناوری رتبه اول در بین همه علوم دارد. بحث دوم در خصوص داروهاست. ما احساس کردیم وقتی هجمه دنیا به ما وارد شود، موضوع کمبود دارو به وجود خواهد آمد. ما به راحتی می توانیم تا 2 سال دیگر چیزی در حدود 400 میلیون دلار واردات داروهای زیست فناوری را با دانشی که فعلا در کشور وجود دارد به تولید داخلی تبدیل کنیم. چیزی که می تواند در واردات اینقدر نقش ایفا کند می تواند مساله اصلی مسوولان کشور باشد و توجه به آن مشکلات را حل کند.

قانعی افزود: هم اکنون در کانادا و یکی دیگر از کشورهای اروپایی 10 درصد تولید ناخالص ملی  و حدود 20 درصد اشتغالشان مربوط به حوزه زیست فناوری است. بنابراین کشورهای پیشرفته در این زمینه خیلی خوب گام برداشتند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در پایان تاکید کرد: ما فکر می کنیم تا افق 1404 جزو 10 کشور اول دنیا از نظر دانش زیست فناوری  و جزو 15 کشور اول دنیا از نظر اقتصاد زیست فناوری باشیم.     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا