نیمی از تهرانی‌ها به دنبال کوچ از پایتخت

غافل از آنکه تهران هم اکنون به شهری شلوغ، آلوده، پر سر وصدا و به تعبیر ساکنانش «بی در و پیکر» تبدیل شده که تنفس در هوای پاک و نبودن ترافیک بیشتر شبیه به یک آرزو تا ملزومات و حق طبیعی زندگی شده است.

به گفته کارشناسان، تهران برای زندگی تنها پنج میلیون نفر مناسب است، در صورتی که حدود 14 میلیون نفر در آن زندگی می ‌کنند. اگر بهترین سوخت و خودرو نیز وارد شود باز هم آلودگی گریبانگیر شهر خواهد بود زیرا این جمعیت ظرفیتی برای ایجاد آلودگی است.

بر اساس آمارها، طی چند سال اخیر برخلاف سال های پیش از این دوره، شاهد شکل تازه ای از مهاجرت به نام مهاجرت معکوس از تهران به سمت سایر شهرها و روستاها هستیم.

بسیاری از مهاجرانی که در یکی دو دهه اخیر شهر و روستای زادگاه خود را به امید دستیابی به شغل و رفاه بهتر ترک کردند و وارد تهران شدند، گمان نمی بردند که پس از گذشت چند سال نه تنها به زندگی بهتری دست نیافته اند، بلکه آرامش زندگی خود را نیز از دست داده اند و اکنون به جز مشکلات اقتصادی، مشکلات دیگر نیز به زندگی آنان افزوده شده است.

به نظرمی رسد نخستین عامل در تصمیم گیری شهروندان برای مهاجرت از پایتخت هزینه های هنگفت زندگی در کلانشهر تهران باشد. از اجاره و خرید مسکن گرفته تا هزینه خوراک و رفت و آمد، در سال های اخیر روند فزاینده ای در تهران داشته است. پس از انگیزه شغلی، یافتن مسکن مناسب و کیفیت زندگی بهتر مهمترین عامل در مهاجرت افراد به شمار می رود.

نیمی از پایتخت نشینان قصد ترک تهران را دارند

بر اساس نتایج یک پیمایش، ۵۷.۹ درصد از پایتخت نشینان به ترک تهران و زندگی در شهر دیگری فکر می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده از سوی پژوهشگاه فرهنگ‌، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکل شهر تهران از نگاه مردم سه دسته اصلی است؛ حادترین مسایل شهر آلودگی هوا و ترافیک است. فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب، جمعیت زیاد، بی‌تفاوتی مردم نسبت به یکدیگر و آسیب‌پذیری در برابر زلزله مشکلاتی هستند که شهروندان تهران معتقدند به حادی آلودگی هوا و ترافیک نیستند اما تهران مشکل زیادی در این چهار حوزه دارد.  درنهایت چهار مشکل جرم و جنایت، ناامنی هنگام تردد در شهر، کمبود امکانات تفریحی و ورزشی و کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی در رده سوم اهمیت است.

مستاجران در حال ترک تهران هستند

افزایش نرخ اجاره‌بها و عدم توان پرداخت نرخ‌های بالای اجاره به خصوص در مناطق جنوبی تهران، این روزها مستاجران را ناگزیر به کوچ به محله‌های پایین‌تر یا مهاجرت به شهرهای اقماری تهران کرده است.

به دنبال ادعای حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه املاک مبنی بر این‌که مستاجرها در حال کوچ به شهرهای اطراف هستند، محمد قمی، رییس اتحادیه املاک کرج هم این مساله را تایید کرد و البته گفت: این افراد بیشتر به سمت گرمدره می‌روند و بیشتر به دنبال خرید ملک هستند. او در خصوص وضعیت اجاره مسکن در کرج طی روزهای اخیر نیز اظهار کرد: بازار همچنان ملتهب است و هیچ ثباتی ندارد، به همین دلیل اجاره‌بها در مقایسه با سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

ساکنان کدام مناطق نگران افزایش جمعیت هستند؟

ساکنان منطقه یک و 22 بیشتر از سایر مناطق جمعیت زیاد را مساله‌ای برای شهر تهران می‌دانند، ساکنان مناطق عمدتا فقیرنشین 19 و 20 به همراه ساکنان مناطق 21 و 22 بیشتر از سایرین فاصله بین شمال و جنوب را مساله‌ای برای تهران تصور می‌کنند. ساکنان منطقه 22 کمتر از دیگران جرم و جنایت را مساله‌ای حاد برای شهر تهران می‌دانند درحالی‌که ساکنان مناطق 12، 6 و 14 در نقطه مقابل قرار دارند.

سالمندان ناراضی از شهر تهران

بر اساس نتایج یک پیمایش، میزان رضایت زنان از محل زندگی‌شان بیش از مردان است. همچنین هر چه سن بالاتر می‌رود میزان رضایت کاهش پیدا می‌کند و از نظر میزان رضایت از زندگی در محله تفاوت معناداری میان گروه بالای 50 سال و گروه 30 تا 50 سال وجود ندارد اما گروه زیر 30 سال به‌طور معناداری رضایت بیشتری از زندگی محله نسبت به این دو گروه دارند.

مجردان رضایت بیشتری نسبت به متاهلان دارند

بر اساس این نظرسنجی رضایت از شهر تهران تنها در منطقه 22 بالاتر از حد متوسط است و بیشترین میزان رضایت از شهر تهران در مناطق 22، 8، 1 و 7 ابراز شده و کمترین میزان رضایت مربوط به چهار منطقه عمدتا فقیرنشین 15، 19، 17 و 18 است و از نظر میزان رضایت از محله ، مناطق یک و 22 در رتبه بالاتری قرار دارند.

در این نظرسنجی از شهروندان پرسیده شده ' آیا به ترک تهران فکر کرده‌اند؟ ' در پاسخ به این پرسش مردان بیش از زنان به ترک تهران فکر کرده‌اند (66.6 درصد در برابر 52.4 درصد) و در بین گروه‌های سنی هم افراد بین 30 تا 50 سال بیش از سایر گروه‌های سنی به ترک تهران فکر کرده‌اند. متاهلان نیز بیش از مجردها در فکر ترک تهران هستند.

در بخشی از این نظرسنجی به رضایت شهروندان از عملکرد مدیران سابق شهر پرداخته ‌شده که اکثریت مردم از بهبود وضعیت حمل‌ونقل، زیباسازی شهر، جمع‌آوری زباله و فضای سبز ارزیابی مثبت دارند. حدود 80‌درصد معتقدند که وضعیت اتوبوس و مترو در دوره مدیریت قبلی شهرداری بهتر شده است. 70 درصد عملکرد شهرداری را در مورد زیباسازی شهر و فضای سبز مثبت می‌دانند. در مورد جمع‌آوری زباله هم 56 درصد معتقدند عملکرد مدیریت قبلی شهرداری را تأیید کرده‌اند.

همچنین درحالی‌که عملکرد شهرداری را در مواردی مثل افزایش ایمنی شهر، رسیدگی به مناطق فقیرنشین، ساخت‌ وساز قاعده‌مند و پایداری در برابر زلزله و حوادث ، مقابله با فساد اداری و مشکلات اجتماعی از قبیل کارتن‌خوابی، وضعیت ترافیک و آلودگی هوا ضعیف ارزیابی کرده‌اند. اکثریت پاسخگویان معتقدند که در دوره پیش مشکلات اجتماعی (64 درصد)، فساد اداری (56 درصد)، آلودگی هوا (73 درصد)، بی‌قاعدگی ساخت‌وساز (47‌درصد) بدتر شده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا