گزارش تصویری و تحلیل فنی مسجد محمد آباد کویر

مسجد محمد آباد کویر در محله مرکزی این روستا واقع شده که در کنار آن حسینیه ای وجود دارد و قدمت این  مسجد  به دوره ایلخانی و قرون هفتم و هشتم هجری باز می گردد . این مسجد دارای شبستان تابستانی و  زمستانی و فضاهای جانبی است  که در این میان  تقریباً شبستان مسجد شکل خود را حفظ کرده است . علی رغم مرمت ها و باز سازی های مکرر  و الحاقات نامتناسب ، شکل و کلیت فضایی بنا ، حفظ شده است .  در دو سوی شرقی و غربی مسجد در طبقه فوقانی ، بالاخانه ای ساخته شده  است که  علاوه بر حل کردن مساله  سازه ای گنبد اصلی و جلوگیری از نیروی رانش آن ، محل  تابستانی مسجد نیز بوده که امروزه استفاده نمی شود . در محل ارتباط گنبد خانه با قسمت شبستان به واسطه ایجاد و  تامین دید مناسب و باز کردن فضا ، دو تا از ستون ها و تک جرز های روی گنبد خانه با قرار دادن ستون آهنی شکل جدیدی به خود گرفته است . ترکیب فضای گنبد خانه و همچنین شکل گوشواره های زیر پاکار گنبد نشان از قدمتی حدود 700 تا 900 ساله  می دهد .

سطح داخلی گنبد خانه و فضای داخلی آن  تماماً با گچ سفید کاری شده  و چنانچه تزئینی نیز وجود داشته در زیر گچ مدفون شده است . گنبد بنا  وسیع  و بدون تقسیمات بعدی  بر روی پا کار هشت ضلعی  شکل گرفته است و نیروهای رانشی گنبد بیشتر توسط اتاق های طبقه فوقانی و سنگینی جرزهای کناری به پی منتهی می شود .  فضای داخل شبستان با تک جرزهای هشت وجهی  و ارتفاع کوتاه تا پای دورها حدود 3 متر  و پوشش های آجری نمایان که با تزئینات مختلف آجری پوشیده شده جلوه زیبایی به شبستان زمستانی بخشیده است .

در سال های اخیر در کنار شبستان زمستانی ، جهت توسعه شبستان بخشی را در سه دهانه  و  دو دهانه در جهت دیگر ، با روش های سنتی  و با رعایت تناسبات و ایجاد اختلاف ارتفاع با شبستان قدیمی به بنا الحاق شده است .

مساحت کل مجموعه ( مسجد جامع ، حسینیه جنب آن ، شبستان جدید ) جمعاً در وضع موجود 7/1043 متر مربع است  که از این مقدار 483 متر مربع زیر بنای مسجد جامع و بنای تاریخی  و 6/148 متر مربع زیر بنای مسجد و شبستان جدید و تازه ساخت در قسمت جنوب شرقی محسوب می شود  و مساحت 110 متر مربع نیز  مربوط به حیاط و حسینیه جنب مسجد است .

این بنا به شماره 3622 و به تاریخ 25/12/1379 به ثبت رسیده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا