اهتمام دستگاه های متولی به اجرای قانون جامع مبارزه با مواد دخانی

مصرف روزافزون دخانیات در کشور علاوه بر اینکه سالانه خسارت های اقتصادی زیادی به کشور وارد می‌کند، سلامت جامعه را نیز به مخاطره می اندازد. تا آنجاکه بنابه گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه 10هزار میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار در کشور می‌شود که این عدد معادل هزینه اجرای طرح تحول نظام سلامت است.

مصرف دخانیات افزون بر اینکه باعث ابتلای فرد به بیماری سرطان، بیماری مزمن تنفسی و ریوی، فشار خون، سکته مغزی و قلبی و… می‌شود، نقش مهمی در آلودگی هوا و نابودی محیط زیست هم دارد.

با وجود هشدارها و تلاش‌های مسوولان مربوطه برای مبارزه با مصرف دخانیات، شاهد گسترش استعمال این مواد در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان هستیم و حتی در این ارتباط آمار نگران کننده‌ای مبنی بر کاهش سن مصرف سیگار هم به گوش می‌رسد.

  دکتر حسینعلی شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با   خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم مبارزه با گسترش استعمال دخانیات در کشور گفت: مجلس شورای اسلامی قانون جامع مبارزه با مواد دخانی را تصویب کرده است. در این قانون دستگاه های متولی که در این زمینه مسوولیت دارند، مشخص شده است. در حال حاضر دستگاه های اجرایی هستند که باید این مساله را پیگیری کنند و وظیفه خود را انجام دهند بنابراین کشور در این زمینه خلا قانونی ندارد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به گسترش مصرف دخانیات در کشور، تصریح کرد: قطعا خیلی از سرطان‌ها به دلیل استعمال دخانیات است. مجلس برای کنترل مصرف مواد دخانی، مالیات‌ها را افزایش داد. امسال 900 میلیارد تومان عوارض و مالیات به دخانیات اختصاص یافت تا مصرف این مواد کاهش پیدا کند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به این پرسش که آیا درج برچسب‌هایی در مورد سرطانزا بودن دخانیات بر روی پاکت‌های سیگار تاثیری در کاهش مصرف داشته است؟ گفت: ورود سیگار به صورت قاچاق خیلی زیاد است و سیگارهای تولید داخل که لیبل داشته باشند کم است. متاسفانه سیگارهایی که به صورت قاچاق وارد می شود به شکل حساب شده و توسط افراد خاصی به داخل کشور می‌آید. در حقیقت این مقدار دخانیات قاچاق با بهره‌گیری از رانت وارد کشور می‌شود و اینگونه نیست که با کوله پشتی بیاید. احتمالا این محموله‌ها با کانتینر وارد می شود که افراد صاحب نفوذ در آن نقش دارند.      

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا