تداوم فعالیت‌های جهاددانشگاهی براساس رفع نیازهای کشور است

به گزارش سیناپرس، سیدعلیرضا علوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: محوریت تاسیس و تداوم فعالیت‌های جهاددانشگاهی براساس رفع نیازهای کشور، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نهاد است.

وی گفت: جهاددانشگاهی در هر دهه از فعالیت خود، براساس نیازهای کشور، فعالیت‌های گزینشی را آغاز کرده است و در جهاددانشگاهی خوزستان نیز شاهد این روند پویا بوده‌ایم. به عنوان مثال جهاددانشگاهی خوزستان در سال‌های جنگ تحمیلی، در شرایط خاص استان، آزمایشگاهی برای ارائه خدمات به مستضعفین جامعه راه‌اندازی کرد. امروز شاهدیم که آن مجموعه، رشد و توسعه یافته و به دو مجموعه مرکز خدمات تخصصی پزشکی و مرکز درمان ناباروری تبدیل شده است؛ با این وجود هنوز هم همان هدف سال‌های ابتدای فعالیت، یعنی ارائه خدمات به قشر محروم جامعه را دنبال می‌کند و مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکرده است.

علوی هویت فرهنگی جهاددانشگاهی را بخش جداناشدنی این نهاد دانست و عنوان کرد: نخستین ماموریت جهاددانشگاهی، نقش‌آفرینی در تحقق انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها بود و در سال‌های ابتدایی فعالیت، این ماموریت به‌خوبی انجام شد. طبیعتا با گذشت زمان، نیازهای فرهنگی دانشگاه‌ها نیز تغییر کرد و به فراخور شرایط، جهاددانشگاهی نیز فعالیت‌های فرهنگی خود را برای پاسخ به این نیازها توسعه داد. تاسیس هوشمندانه خبرگزاری دانشجویان ایران، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و سایر مراکز فرهنگی براساس همین رویکرد بوده است.

وی با اشاره به تاسیس نخستین مناطق خبری ایسنا و ایکنا در کشور توسط جهاددانشگاهی استان خوزستان، پیشرو بودن حوزه فرهنگی این سازمان در به‌روزرسانی ساختارهای خود را از ویژگی‌های آن در دهه‌های گذشته برشمرد و خاطرنشان‌کرد: براساس همین رویه مرکز "روایت‌پژوهی و مطالعات دفاع مقدس سازمان" در اسفند ماه ۱۳۹۶ تاسیس شد. در فضای کنونی جامعه به‌کارگیری روش‌های نوین در بیان ارزش‌های دفاع مقدس برای دانشجویان و بیان نقش جهاددانشگاهی در این دوران از ماموریت‌های این مرکز است. تدوین نخستین نشریه رایحه استانی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان توسط شعبه این سازمان در خوزستان در سال ۱۳۹۶ یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده با رویکرد توسعه فرهنگی پیشرو محور است.

رصد مداوم افکار مردم نیاز اولیه تصمیم‌گیران است

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ادامه داد: در شرایط امروز جامعه که شاهد تحولات جدیدی در رفتارهای اجتماعی هستیم، رصد مداوم افکار مردم و تحلیل آن در حوزه‌های مختلف، نیاز اولیه تصمیم‌گیران است. مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) شعبه خوزستان در سال ۱۳۹۶ با انجام بیش از ۲۰ طرح افکارسنجی برای مدیران استان خوزستان به عنوان مجموعه‌ای تخصصی و فراسیاسی کوشیده است به صورت مستمر در حال رصد تحولات فکری جامعه باشد.

علوی با بیان این که شش هزار دانشجو در مجتمع آموزش عالی جهاددانشگاهی استان خوزستان مشغول به تحصیل هستند، توسعه کیفی فعالیت‌های این مجتمع را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: مقدمات تبدیل موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی استان خوزستان به دانشگاه علم و فناوری فراهم شده است و در انتظار تصویب نقشه راه آموزش عالی جهاددانشگاهی کشور در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم تا پس از آن این مهم تحقق یابد.

وی توسعه زیرساخت‌های لازم برای مهارت‌آموزی دانشجویان در انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی در مجتمع آموزش عالی جهاددانشگاهی را یادآور شد و اظهار کرد: براساس این سیاست اهتمام ویژه‌ای به فعالیت‌های دانشجویی داشته‌ایم که نتیجه آن کسب عنوان مرکز نمونه فرهنگی استان خوزستان توسط مرکز آموزش عالی علمی کابردی جهاددانشگاهی خوزستان در سال ۱۳۹۶ بوده است. به منظور توسعه فعالیت‌های دانشجویی، فرهنگ‌سرای دانشجویی مجتمع مهرماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید تا فضای مناسب‌تری برای پرورش استعدادهای دانشجویان ایجاد شود.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان از تاسیس مرکز آموزش تخصصی کوتاه مدت شماره سه این سازمان با ساختار جدید در سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: توسعه آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت با محوریت آموزش‌های الکترونیکی در سال جاری با هدف استفاده حداکثری از زمان مورد تاکید قرار دارد.

علوی همچنین یادآور شد: با ایجاد مرکز "رشد فناوری‌های نوین سلامت" سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان در سال ۱۳۹۶،  فضای خوبی فراهم شده است تا محققان، جوانان و افراد دارای ایده در حوزه سلامت، مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان این که از سه سامانه الکترونکی سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان در شهریورماه امسال رونمایی خواهد شد، بیان کرد: معاونت پشتیبانی سازمان با هدف ارتقا زیرساخت‌های فناورانه سازمان سه سامانه آموزش‌های ضمن خدمت، برنامه و بودجه و نظام پیشنهادات را طراحی کرده است که در مراحل پایانی آماده‌سازی هستند. تاکید ما در حوزه پشتیبانی بهره‌گیری از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات است تا بهره‌وری را افزایش دهیم.

تولید بومی یکی از ۱۰ قلم اصلی کالاهای اساسی صنعت نفت

رییس سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در حوزه فنی و مهندسی، افزود: پژوهشکده "تکنولوژی تولید" جهاددانشگاهی خوزستان که سابقه‌ای طولانی در ارائه خدمات فنی دارد، امروز وارد فصل جدیدی از فعالیت‌های خود شده و با تدوین دانش فنی و ساخت قطعات مورد نیاز صنعت نفت، نقش مهمی در بومی‌سازی و ایجاد اشتغال ایفا کرده است. امروز با افتخار می‌گوییم که دانشمندان جهاددانشگاهی خوزستان توانسته‌اند "مته‌ حفاری" مورد نیاز صنعت نفت که یکی از ۱۰  قلم کالای اساسی مورد نیاز این صنعت است را در کشور تولید کنند و شاهد ایجاد شرایط مناسب برای قطع وابستگی به سایر کشورها در این زمینه هستیم.

علوی با اشاره به چشم‌انداز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان، تصریح کرد: در کوتاه‌مدت، تلاش بر این است که زیرساخت‌های موجود در جهاددانشگاهی استان خوزستان، به‌سازی شوند و این مجموعه برای توسعه فعالیت‌های خود، آماده شود. به عنوان مثال در حال حاضر طرح توسعه فضای فیزیکی مرکز خدمات تخصصی پزشکی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با ۹۶ درصد پیشرفت در دست اجرا است و امیدوارم تا نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد. همچنین تاسیس "مرکز تشخیص اختلالات جنینی" سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با بیش از ۹۳ درصد پیشرفت در حال تکمیل تجهیرات است که این مرکز نیز در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. عملیات احداث "مرکز جراحی محدود "سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان نیز در حال انجام است که امید است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با اشاره به برنامه‌های بلندمدت این سازمان، تاکید کرد: جهاددانشگاهی خوزستان این ظرفیت را دارد که در حوزه بین‌الملل فعالیت کند و با وجود امکانات متعدد، از جمله مرکز درمان ناباروری، مرکز پزشکی، مجتمع آموزش عالی و مراکز فرهنگی مانند ایسپا، می‌توان امیدوار بود که شاهد گسترش فعالیت‌ها در کشورهای همسایه باشیم.

وی اظهار کرد: امروز جهاددانشگاهی در استان‌های مختلف کشور، به‌ویژه در استان خوزستان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری است و کارهای بزرگی در این مجموعه در حال انجام است. با این وجود در سال‌های اخیر اقدامات انجام شده آنگونه که شایسته است، به اطلاع جامعه رسانده نشده و به همین دلیل گاه شاهد هستیم که در مواجهه مسئولان کشور با مشکلات، آنگونه که شایسته است از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاده نشده است.

علوی افزود: مشکل دیگری که در کشور وجود دارد، تردید برخی متولیان در به کارگیری محصولات تولید ملی است. برخی از مدیران، مدام از شعار حمایت از تولید ملی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، استفاده می‌کنند، ولی در عمل آنجا که باید به ظرفیت داخلی اعتماد شود، شاهد برخوردی دوگانه هستیم. در مواردی شاهد هستیم که با تلاش جهادگران، قطعه‌ای صنعتی، ماده‌ای شیمیایی و یا دانش فنی مورد نیاز کشور که پیش از این وارداتی بوده، در داخل کشور و با کمترین هزینه و امکانات ساخته شده است، ولی آنجا که باید مورد حمایت مدیران واقع شود، شاهد کم‌لطفی هستیم.

رئیس جهاددانشگاهی خوزستان در پایان تاکید کرد: در مواردی که مدیران به یاری جهادگران آمده‌اند، تلفیق تخصص جهادگران و تجربه صنعت‌گران موجب خلق فرصت‌های ارزشمندی برای خودکفایی کشور در تامین نیازهای اساسی شده است که تولید انبوه مته‌های حفاری در سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان نمونه بارز آن است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا