علم در 18تیرماه

  • روز ادبیات کودک و نوجوان

شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی ۱۸ تیر را به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام کرده است. روزی که  مقارن بود با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸و این روز از سال ۱۳۹۲در تقویم رسمی کشوربه عنوان "روز ادبیات کودک و نوجوان" ثبت شد.اما از آنجا که پیشنهاد این روز در بهمن ماه ۱۳۸۹توسط بنیاد مهدی آذریزدی در یزد مطرح شده بود تا نامگذاري اين روز فرصتي باشد براي پرداختن به جايگاه آذريزدي در كشور در مقام  یک نويسنده و بازنویس ادبيات كودك و نوجوان ایران، عملا روز ادبیات کودک و نوجوان به روز بزرگداشت زنده یاد مهدی آذریزدی تبدیل شد و این بنیاد در سال نخست برگزاری این روز نتوانست این روز را به یک ظرفیت ملی برای ادبیات کودکان در ایران تبدیل کند. برنامه های سال نخست تنها در حد روز یادمان مهدی آذریزی باقی ماند، و نه یادمان تمامی نهادها و فعالین این حوزه از روزگار دور تا به امروز در جای جای کشورمان و نه حتی نگاهی به جایگاه ادبیات کودک در ایران در عرصه های پژوهشی و آموزشی.

  • درگذشت مهدی آذریزدی

مهدی آذر یزدی  متولد ۲۷ اسفند ۱۳۰۰ در یزدبود. وی نویسنده کودک و نوجوان اهل ایران بود. او هرگز ازدواج نکرد و هیچ‌گاه به کار دولتی مشغول نشد. در واقع، تنها لذت زندگی‌اش، کتاب خواندن بود. معروف‌ترین اثر او مجموعهٔ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نام دارد. او جایزهٔ یونسکو و نیز جایزهٔ سلطنتی کتاب سال را پیش از انقلاب ۱۳۵۷ دریافت کرده بود و سه کتاب او توسط شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیدهٔ سال انتخاب شده بود.وی ۱۸ تیر ۱۳۸۸ درگذشت.

  • تولد نيكولاس تِسلا 

نيكولاس تِسلا فيزيك‏دان يوگسلاوي در 9 ژوئيه سال 1856م در يوگسلاوي متولد شد. وي در دوران تحصيل به فيزيك علاقه بسياري داشت و به سبب هوش بالا، به او لقب نابغه داده بودند. تِسلا پس از پايان تحصيلات در رشته برق و الكترونيك، به تحقيق در اين زمينه پرداخت. از اين رو، تحقيقات و اختراعات تِسلا عمدتاً درباره جريان الكتريسيته بود. وي با اختراع وسيله تبديل برق دوفاز و سه فاز و كشف برق آلترناتيو يا جريان متناوب الكتريسيته، پايه‏گذار صنايع و علوم بسياري شد كه با الكترونيك سر و كار داشتند.نيكولاس تِسلا سرانجام در 10 مه 1943م در 87 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا