ساعت ها به جلو کشیده نمی شوند؟

براساس قانون تغییر ساعت تابستانی یا صرفه ‌جویی در زمان نور روز (daylight saving time) به اختصار DST، برخی از کشورهای جهان به منظور بهینه سازی مصرف انرژی، در فصل های بهار و تابستان، ساعت رسمی خود را یک ساعت به جلو می کشند تا از روشنایی روز بهره بیشتری برده و به انرژی کمتری برای تأمین روشنایی نیاز داشته باشند.  

تاریخچه اعمال ساعت تابستانی

کشور آلمان در 30 آوریل 1916 برای نخستین بار در جهان، قانون تغییر ساعت تابستانی (DST) را اجرا کرد. البته در برخی گزارش ها عنوان شده است که تاندر بی Thunder Bay)) در ایالت انتاریو (کانادا) از سال 1908 این قانون را اجرا می کرد.

این قانون که در برخی از کشورهای آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، آسیا، شمال آفریقا و 28 کشور اروپایی اعمال می شود، موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان قانون DST معتقدند که تغییر ساعت باعث افزایش تقاضای برق شده و درعین حال، باعث ایجاد اختلال در ریتم شبانه روزی بدن انسان می شود که در درازمدت می تواند بر سلامت انسان اثر سوء داشته باشد.

موافقان نیز استدلال می کنند که با تغییر ساعت (و بهره مندی بیشتر از روشنایی روز)، خیابان ها امن تر شده اند. نظرسنجی سال 2014 نشان داد که تقریبا اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اجرای قانون تغییر ساعت تابستانی رضایت دارند.

نظرسنجی عمومی در اروپا برای قانون تغییر ساعت تابستانی

شهروندان برخی از کشورهای اروپایی از جمله فنلاند با اجرای این قانون مخالف هستند. اوایل سال جاری میلادی (2018) فنلاند با جمع آوری 70 هزار امضا از شهروندان این کشور، خواستار لغو این قانون از سوی اتحادیه اروپا شد.

فنلاندی ها از اجرای قانون DST نفع چندانی نمی برند، چراکه در طول چند هفته در تابستان (74 روز)، خورشید در مناطق شمالی این کشور به طور کامل غروب نمی کند و در زمستان نیز برای چند هفته (51 روز) به طور کامل طلوع نمی کند.

با گذشت بیش از یکصد سال از اجرای قانون DST، کمیسیون اروپا با برگزاری یک نظرسنجی عمومی در سطح این اتحادیه، دیدگاه شهروندان را در مورد ضرورت اجرای این قانون و لزوم ادامه داشتن آن، جویا شده است.

شهروندان می توانند دیدگاه خود را در مورد ادامه پیدا کردن قانون DST با دستورالعمل فعلی یا وضع مجموعه قوانین جدیدی در این زمینه، اعلام کنند.

باوجود مخالفت شهروندان فنلاندی، تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف هستند که به منظور حفظ بازار داخلی و تنظیم برنامه حرکت قطار و پرواز هواپیما، از قانون تغییر ساعت تابستانی پیروی کنند و بعید به نظر می رسد که تغییر خاصی در این قانون ایجاد شود.

تمامی شهروندان اتحادیه اروپا تا تاریخ 16 اوت (25 مرداد) زمان دارند تا با مراجعه به سایت اتحادیه اروپا (ec.europa.eu) در این نظرسنجی شرکت کنند.

 

منبع: verge

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا