گزارش تصویری و تحلیل فنی بقعه میر مطهر

بقعه میر مطهر  بنایی دو طبقه ای است که طبقه دوم آن تقریباً تخریب شده و دارای گنبدی کم ارتفاع است . در ایوان ورودی بقعه ، دو طاقچه تزئینی دیده می شود و در در سمت چپ ایوان ، مدخل راه پله ای به طبقه دوم وجود دارد و در سمت راست ایوان نیز طاق نمایی با طاقچه های تزئینی وجود دارد که در وسط آن دو پنجره کتیبه مانند بدون تزئینات دیده می شود . طاق این قسمت به صورت جناغی ساخته شده است  .   

در اطراف بنا تعداد زیادی قبر وجود دارد که نشان دهنده اعتقاد اهالی منطقه به شخص مدفون در این بقعه است که برخی از این سنگ قبرها دارای قدمتی بیش از چند سده هستند ، برای نمونه در دیواره جنوبی طاق نمای مورد نظر ، یک سنگ قبر با تاریخ 1100قمری نص بشده  است .

 ساقه بیرونی بنا ، هشت ضلعی بوده و از آجر ساخته شده و  به جز ایوان ورودی ، بقیه اضلاع دارای تزئینات طاق نما مانند به صورت مثلثی است . پوشش گنبد نیز سفید رنگ بوده و در راس آن یک قپه دیده می شود .

پی بنا از سنگ و کل بدنه از آجر تشکیل شده  و در بین آجر ها گاه قطعاتی از سنــــــگ نیز دیـــده  می شود . متاسفانه در طول زمان ، مرمت های نادرستی در این بنا انجام شده و در حال حاضر در بخش هایی از بنا از پوشش سیمان استفاده شده است .

پلان فضای داخلی بنا ، چهار ضلعی است که در هر دیواره یک طاق نمای نسبتاً بزرگ اجرا شده است در دو طرف هر طاق نما دو فضای فرو رفته در دیوار ، ایجاد طاقچه نموده اند .

 در وسط بقعه ضریحی چوبی  با  قدمت حداکثر قاجاریه وجود دارد که به صورت مشبک چوبی طراحی شده است . پلان چهار ضلعی بنا به وسیله فیلپوش ها و طاق نماها به هشت ضلعی و سپس به دایره تبدیل شده است . تمام بخش های داخل بنا از گچ اندود شده و در ورودی نیز چوبی است .

از ماهیت فرد مدفون در این بقعه اطلاع چندانی در دست نیست و در متون تاریخی نیز به موردی

که از این منطقه ذکر شده باشد ، برخورد نکردیم اما اهالی روستا به شدت اعتقاد دارند که این محل بقعه یک امامزاده است  ولی به احتمال زیاد  این محل مدفن یکی از بزرگان محلی است که در قرن هشتم ساخته شده است زیرا  از نظر نوع تزیینات داخلی و نوع طاق های آن و از همه مهمتر نوع گنبد و ساقه آن ، بنا دارای شا خصه های معماری ایلخانی است .

در اطراف این بنا تعدادی سازه های سنگی دیده می شود و می توان از این سازه ها چنین استنباط کرد که بنا در زمان رونق و آبادانی ، دارای الحاقاتی بوده که امروزه از بین رفته اند .

در داخل گنبد تعدادی تیر چوبی جهت استحکام بخشیدن به آن وجود دارد . در بنا آثار مرمت دیده می شود که توسط اهالی روستا انجام گرفته است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا