نابودی آثار تاریخی اصفهان با ادامه حفر بی رویه چاه‌ها

آب های زیرزمینی به عنوان یکی از منابع اصلی آب برای شرب در سرتاسر دنیا به حساب می آید. آب های زیرزمینی در دو لایه استاتیک و دینامیک ذخیره می شود که برداشت از لایه دینامیک با بارش باران در کوتاه مدت قابل جبران بوده اما جایگزینی آب لایه استاتیک به آسانی امکان نیست. این در حالی است هم اکنون از کل 500 میلیارد متر مکعب ذخایر استاتیک، 110 میلیارد متر مکعب طی 40 سال اخیر آب زیر زمینی برداشت شده که نهایتا منجر به 5.7 میلیارد متر مکعب بیلان منفی در آب های زیرزمینی شده است. همراه شدن این میزان برداشت با وجود 300 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور کنترل برداشت ها را مشکل کرده است.

طبق بررسی های انجام شده، استان های پر مصرف آب‌های زیر زمینی فارس، اصفهان، خراسان رضوی، مرکزی و تهران به بدترین شکل از آب های زیر زمینی استفاده می کنند. پدیده ای که علاوه بر تشدید فرونشست زمین و آسیب ها و خسارت‌های زیاد زیست محیطی می‌تواند تخریب و نابودی آثار تاریخی را نیز به همراه داشته باشد. در بین شهرهای پر مصرف آب‌های زیر زمینی، اصفهان بیش از سایر شهرها در معرض این خطرها قرار دارد.

پیش از این شاهین پاکروح، معاون شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در اصفهان قرار است 70 حلقه چاه جدید حفر شود، گفت: در تعامل شهرداری با آبفای استان اصفهان، برنامه ریزی شده است که برای جبران کمبود آب شرب، چاه هایی که آب آنها قابلیت شرب دارد به منابع تامین آب شهر اصفهان اضافه شود. استفاده از چاه های حفر شده توسط شهرداری برای تامین آب شرب از اصفهان آغاز شده و در سایر شهرها نیز با همکاری شهرداری ها انجام خواهد شد.

اما مصطفی قادریان، رییس روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با انتقاد به این مساله و با اشاره به حفر 70 چاه آب برای رفع کم آبی در استان اصفهان گفت: سازمان محیط زیست با حفر چاه و برداشت‌های غیر مجاز آب در بالادست و پایین دست در تمام نقاط کشور مخالف است. در استان اصفهان به علت کمبود آب و برای تامین آن، این چاه‌ها حفر شده‌اند و حفر این چاه‌ها به دستور وزارت نیرو صورت گرفته و مسوولیت آن برعهده این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه حفر چاه‌ها باعث فرونشست زمین می‌شود، افزود: برداشت‌های بی رویه آب در استان اصفهان می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست و خاک وارد کند و سیاست‌های اشتباه عاملی برای خشک شدن چاه‌ها هستند.

به گفته وی، اگر با حفر این چاه‌ها در استان اصفهان، فرونشست زمین رخ دهد، بر اثر آن آثار تاریخی این استان نابود خواهند شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا