گوگل کروم یا فایرفاکس کوانتوم؟

به گزارش سیناپرس به نقل از پایگاه خبری تیک،یشتر از 50 درصد کاربران اینترنت از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنند؛ این درحالی است که فایرفاکس نیز طرفداران خاص خود را دارد و به تازگی نسخه جدیدی منتشر کرده است. البته خوب است بدانید دلایل زیادی وجود دارد که گوگل کروم کاربران زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که مرورگر کروم متعلق به شرکت گوگل بوده و با این حساب به صورت پیش‌فرض بر روی همه موبایل‌ها و تبلت‌های اندرویدی نصب شده است. خب این دلیل بزرگ نیز باعث می‌شود استفاده از آن در دسترس‌تر باشد و بتوان آن را آسان‌تر با سایر برنامه‌های اندروید همگام کرد که البته تا همین اواخر نیز با امکاناتی که داشت به عنوان مرورگری پرسرعت نیز شناخته شده است.

مرورگرهای محبوب
علاوه بر گوگل، مایکروسافت نیز مرورگر خود را دارد و با همه تبلیغات و پروبال دادن به مرورگر خود نتوانسته هنوز آن طور که باید و شاید در دل کاربران جا باز کند. براساس ادعای مایکروسافت، مرورگر جدید مایکروسافت اج (Microsoft Edge) با اینکه نسبت به اینترنت اکسپلورر قدیمی، امروزی‌تر و کارآمدتر است اما تنها حدود 3.4 درصد از کاربران از این مرورگر استفاده می‌کنند. این در حالی است که موزیلا، بین همه مرورگرهای محبوب در جایگاه چهارم قرار دارد، یعنی بعد از گوگل کروم، سافاری (Safari) و یوسی (UC Browser) قرار گرفته است. شما می‌توانید سهم هر مرورگر را به صورت آماری در نمودار زیر بر اساس نمودار سایت gs.statcounter مشاهده نمایید.

چارت مقایسه مرورگرها
با همه این تفاسیر و نتیجه‌ای که فایرفاکس کسب کرده، خوب است این نکته را از یاد نبریم که فایرفاکس در این رقابت بیکار ننشسته و پا‌ به پای شرکت‌های قوی‌تر که همه از غول‌های دنیای فناوری هستند، تاکنون حرکتی روبه‌جلو داشته است. اولین گام فایرفاکس برای آغاز رقابت جدی با همتایان خود، منتشر کردن نسخه اندروید و iOS بود که به نام Firefox Focus برای گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند منتشر گردید. این نسخه از موزیلا فایرفاکس بر روی حفظ حریم خصوصی، سرعت خوب و ایمنی بالا تمرکز داشت. اما این همه ماجرا نیست! این شرکت در حال حاضر جدیدترین نسخه فایرفاکس یعنی فایرفاکس کوانتوم را عرضه کرده و در این راستا نیز تاکنون به جاهای خوبی رسیده است. بنابراین اگر شما از فایرفاکس 57 و یا نسخه‌های بالاتر استفاده می‌کنید، این بدان معنی است که هم‌اکنون کاربر فایرفاکس کوانتوم یا فایرفاکس کوانتوم هستید.

خب برسیم به اینکه فایرفاکس کوانتوم چیست و آیا آن‌قدر خوب است که کاربران آن را به گوگل کروم ترجیح دهند؟
خب در جواب به این پرسش باید بگوییم که کوانتوم هر چه باشد یک نسخه از فایر فاکس بوده که دوباره طراحی شده است. در این راستا رابط کاربری جدیدی دارد و به موتور جدیدی نیز مجهز گردیده است که می‌تواند دو برابر سریع‌تر از نسخه قبلی عمل کند. درواقع درباره سرعت فایرفاکس کوانتوم باید اینگونه بگوییم که حتی صفحاتی که تاکنون بازنکرده است را به سرعت باز خواهد کرد.

یک ویزگی خوب دیگر در فایرفاکس کوانتوم، حفظ حریم خصوصی کاربران را بیان می‌کند که آن را از Firefox Focus ارث برده است. این ویژگی مانع از ردیابی کاربران توسط آگهی‌های تبلیغاتی در وبگردی‌ها خواهد شد؛ اما این ویژگی را باید فعال کنید. برای فعال کردن باید آن را از بخش آپشن (Options)، در قسمت Tracking Protection و کلیک بر روی دکمه انتخابی Always فعال نمایید. مسدود کردن ردیابی‌ها یک مزیت دیگر نیز دارد و آن این است که باعث می‌شود طبق گفته فایرفاکس صفحات اینترنتی تا 44 درصد سریع‌تر بارگذاری شوند؛ البته شما می‌توانید این نسخه از موزیلا را با این امکان، امتحان کنید تا به این نتیجه برسید که این جمله تنها یک جمله تبلیغاتی نبوده و واقعا سرعت بیشتر در بارگذاری صفحات احساس خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌های برجسته فایرفاکس کوانتوم این است که برای اجرا شدن به رم کمتری نسبت به همتای گوگلی خود یعنی کروم نیاز دارد. در یک آزمایش واقعی که تست شده و نتایج آن را در ادامه خواهید دید، مشاهده کردیم که موزیلا در اجرا، 7 پروسه اجرایی را طی می‌کند و این درحالی است که این عدد برای کروم به 19 می‌رسد. کافی است مرورگر کروم و موزیلا را باز کرده و نتیجه این تست را با کلیک راست بر روی نوار وظیفه و رفتن به قسمت Task Manager و بخش Process مشاهده نمایید.

همان‌طور که می‌دانید میزان استفاده از حافظه همیشه در حال تغییر است و می‌توان گفت که در بهترین حالت ممکن این دو تقریبا به اندازه یکسانی از حافظه استفاده خواهند کرد. هرچند که گاهی اعداد به نفع موزیلا هستند.

خب مسأله دیگر که شاید واقعا نیاز به تست کردن نداشت و بر همگان اثبات شده است، موضوع لود سریع صفحات در فایرفاکس خواهد بود. هرچند که در نسخه‌های قبلی گاهی مشاهده می‌کردیم که صفحاتی مانند Google Docs در موزیلا با مشکل مواجه می‌شوند اما به نظر می‌رسد که مرورگر کوانتوم این مسائل را نیز حل کرده است.

از دید کاربری راحت و رابط کاربری مناسب نیز در فایرفاکس کوانتوم شاهد استفاده از ویژگی‌هایی هستیم که به این مرورگر کمک می‌کنند تا بتواند راحت‌تر با گوگل کروم به رقابت بپردازد. در این زمینه ویژگی بسیار جالبی در نوار آدرس فایرفاکس کوانتوم مشاهده می‌شود که علامت آن سه نقطه افقی است و با کلیک بر روی آن کاربران می‎‌توانند کارهای متنوعی را انجام دهند. بوک‌مارک کردن صفحه، کپی آدرس از نوار آدرس بدون نیاز به انتخاب آن، گرفتن اسکرین شات، ارسال ایمیل و موارد دیگر از ویژگی‌های جالب این امکان در کوانتوم است که می‌توانید در تصویر پایین این ویژگی را مشاهده نمایید.

علاوه بر این شما می‌توانید یک حساب در فایرفاکس بسازید و با آن در هر دستگاه دیگری که مرورگر کوانتوم را دارد، وارد شوید و از ویژگی‌های مشترک و تنظیمات یکسان بهره‌مند باشید. در این زمینه به نظر می‌رسد که استفاده از گوگل کروم اندکی راحت‌تر باشد، چراکه اکثراً ما حساب گوگل داریم و می‌توانیم عین همین امکان را در کروم نیز استفاده کنیم.

خب ویژگی دیگری که می‌تواند ما را به استفاده ار کوانتوم سوق دهد، امکان درج دکمه‌های سفارشی برای انجام کارهای مختلف در صفحه است. به‌عنوان‌مثال کاربران می‌توانند برای کارهایی مانند چاپ، فول اسکرین کردن صفحه یا پاک کردن تاریخچه، دکمه‌های میانبری را اختصاص دهند. در امکان آخر شما می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که کوکی‌ها و تاریخچه 5 دقیقه قبل مرورگر را نیز پاک کند. علاوه بر این می‌توانید دکمه‌ای برای باز شدن ایمیل نیز اختصاص دهید، جالب است بدانید که این آدرس ایمیل می‌تواند متعلق به هر سرویس ایمیلی باشد. بله این برخلاف گوگل کروم است که با این امکان تنها با سرویس ایمیل گوگل یعنی جیمیل کار می‌کند.

ویزگی خوب دیگر فایرفاکس کوانتوم، تنظیمات مربوط به رنگ، فونت و اندازه نوشته‌های آن است. شما به راحتی می‌توانید از طریق گزینه Option تغییرات موردنظر خود را در مرورگر اعمال کنید و آن را برای خود سفارشی نمایید.

آیا به نتیجه‌ای رسیدید که کدام بهتر است؟
خب مسلماً همان‌طور که در بالا اشاره کردیم مرورگر کروم عملکردی کندتر از موزیلا دارد. حال که نسخه جدیدی از موزیلا با امکاناتی بهتر از کروم در دسترس است به نظر می‌ارزد که بخواهیم آن را بر روی سیستم خود نصب کنیم و از ویژگی‌های خوب آن بهره‌مند شویم. این را به این خاطر قاطعانه بیان می‌کنیم که نسخه جدید قایرفاکس تنها در ظاهر تغییر نکرده است بلکه واقعا بوده است و دستخوش تغییراتی اساسی قرار گرفته است.

این تغییرات شامل تمام بخش‌ها، از رابط کاربری گرفته تا حفظ حریم شخصی کاربران را در بر می‌گیرد. هرچند می‌دانیم که هنوز از امکان VPN درونی اپرا، در زمینه حفظ حریم شخصی برخوردار نیست. با این حال شاید شما هم فکر کنید که تغییر مرورگر ممکن است اندکی عذاب آور باشد، بله من هم جزو این دسته از افراد بودم اما یک روز برای کروم مشکلی پیش آمد و به ناچار مجبور به استفاده از فایرفاکس کوانتوم شدم، در اولین گام استفاده نه تنها سردرگم نبودم بلکه از انتخاب خود بسیار خوشنود شدم و تصمیم گرفتم کوانتوم مرورگر پیش فرض من باشد.

با این تجربه می‌توانم به شما اطمینان بدهم که تجربه استفاده از فایرفاکس نه تنها عذاب‌دهنده نخواهد بود بلکه احساس بهتری را فراهم می‌آورد. همچنین جالب است بدانید که می‌توان تمام داده‌های کروم را به راحتی وارد آن کرد. همین‌طور خوب است بدانید که اعمال همه تنظیمات از نصب تا همگام‌سازی‌های مرورگر جدید بیشتر از 30 دقیقه طول نخواهد کشید؛ پس می‌تواتنید دست به کار شوید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا