تمرکز به قیمت اعتیاد

محققان دانشگاه باکینگهام (انگلیس) و موسسه سیاست آموزش عالی (Hepi) نظرسنجی را با مشارکت یک هزار دانشجوی این دانشگاه انجام دادند. سپس پاسخ های آنها در مورد عادت های رفتاری مصرف دارو یا مواد مخدر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج به دست آمده نشان داد که دانشجویان مرد بیش از دانشجویان زن از داروهای غیرمجاز یا مواد مخدر استفاده می کنند. سه چهارم (74 درصد) دانشجویان زن اعلام کردند که از داروهای غیرمجاز و مواد مخدر استفاده نمی کنند، درحالیکه این آمار در بین دانشجویان مرد در حدود دو سوم (68 درصد) بود.

حدود 88 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که مصرف موادمخدر یا داروهای غیرمجاز (مثل روانگردان ها) باعث بروز اختلال در سلامت روان می شود.

همچنین نیمی از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که دانشگاه تلاش جدی برای جلوگیری از مصرف موادمخدر یا داروهای غیرمجاز انجام نمی دهد؛ 62 درصد شرکت کنندگان اعلام کردند که خواستار برخورد قوی تر از سوی دانشگاه با فروشندگان این مواد، و در عین حال، موضع گیری سخت تر نسبت به دانشجویانی هستند که بارها از داروهای غیرمجاز یا مواد مخدر در محیط دانشگاه استفاده می کنند.

افزایش 50 درصدی فروش ریتالین، قرص شب امتحان

طی چند سال اخیر و همزمان با فصل امتحانات، شاهد افزایش مصرف دارویی تحت عنوان ریتالین (Ritalin) در بین دانش آموزان و دانشجویان کشور هستیم.

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش مصرف قرص ریتالین در میان برخی دانش ‌آموزان و دانشجویان کشور گفت: ریتالین داروی محرکی از خانواده مواد آمفتامینی است. این دارو برای درمان بیماری بیش فعالی و کم توجهی کودکان و نوجوانان به کار می‌ رود.

دکتر حریرچی افزود: این دارو در شب­‌های امتحان توسط نوجوانان و جوانان به‌ طور عمده جهت بهبود تمرکز و کاهش خواب مورد استفاده قرار می ‌گیرد. گزارش هایی وجود دارد که نشان می ‌دهد، فروش ریتالین در زمان برگزاری امتحانات تا ۵۰ درصد افزایش می ‌یابد.

عوارض جانبی و خطرات مصرف ریتالین

تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، افزایش اضطراب، احساس سرگیجه و سردرد، خارش و جوش‌های پوست و در مواردی بروز حالت‌های روان‌پریشی، از جمله عوارض جانبی داروی ریتالین محسوب می شوند. مصرف طولانی مدت یا خودسرانه ریتالین، از پتانسیل بالای اعتیادآوری برخوردار است.

درحالی شاهد افزایش 50 درصدی فروش ریتالین هستیم که به گفته رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران، این دارو تنها در داروخانه‌ های منتخب و با ارائه نسخه به بیمار تحویل داده می‌ شود و ممكن است قرص هایی كه به صورت غیرمجاز در دسترس (دانش آموزان و) دانشجویان قرار می گیرد، داروی تقلبی یا قاچاق باشند.

دكتر جمشید سلام زاده تأکید کرد: ریتالین از آن دسته از داروهایی است كه فقط در داروخانه های منتخب كه توسط معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی انتخاب می شوند، باید توزیع شود و بیمار برای دریافت آن نیازمند تشکیل پرونده است. داروخانه ها این دارو را سهمیه ای دریافت می کنند. بنابراین، ریتالینی كه به صورت غیرمجاز در دسترس (دانش آموزان و) دانشجویان قرار می گیرد، منشاء و منبع مشخصی ندارد و ممكن است واردات قاچاق داشته باشد، یا نمونه تقلبی باشد و یا داروی اصلی توسط سوداگران بیمارنما از چرخه‌ توزیع قانونی خارج و راهی بازارهای غیرمجاز شود. در هر صورت، مصرف خودسرانه این دارو می تواند علاوه بر ایجاد وابستگی، عوارض متعددی به ویژه بر سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی مركزی و رفتارهای اجتماعی آنها بگذارد.

خانواده ها باید تلاش کنند در ایام امتحانات، ضمن آرام نگه داشتن محیط منزل و پرهیز از هرگونه اعمال فشار روحی و روانی بر دانش آموزان و دانشجویان، آگاهی و هشدارهای لازم را در مورد خطرات مصرف داروهای غیرمجاز به ویژه ریتالین به فرزندان خود ارائه کنند. در این بین نباید از نقش اطلاع رسانی و آگاهی دهی مدارس و دانشگاه ها نیز غافل شد.

تشدید برخورد با فروشندگان داروهای غیرمجاز، روانگردان ها و مواد مخدر از سوی پلیس نیز گام مثبتی در این زمینه محسوب می شود.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: وزارت بهداشت / telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا