گونه های شکار غیرقانونی با آزمایش ژنتیک شناسایی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،طاهره افتخاری گفت: انجام آزمایشات ژنتیکی راهی مطمئن و دقیق جهت شناسایی و تشخیص گونه های وحشی و اهلی از یکدیگر است.
وی تصریح کرد: اگرچه بیشتر محیط بانان یا کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست قادر به تشخیص گوشت گونه وحشی از اهلی هستند،اما این دلیل محکمه پسندی برای مقامات قضایی نیست.
افتخاری افزود: به همت کارشناسان گروه زیست فناوری دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ، نمونه های مشکوک کشف و ضبط شده از متخلفین شکار و صید ، بعد از انجام چندین مرحله آزمایش ژنتیکی ، شناسایی شده ونتیجه آن برای بررسی جرایم متخلفین به مقامات قضایی ارائه می شود.
به گفته افتخاری؛ در سال 96 بیش از 50 نمونه گوشت کشف شده از متخلفین توسط ماموران حفاظت محیط زیست استان های کشور از جمله کرمان ، فارس ، گلستان ، اردبیل ، مازندران ، کردستان و …. ضبط و به این دفتر ارسال شدکه پس از انجام آزمایشات ژنتیکی در گروه زیست فناوری این دفتر ،بیشتر نمونه ها شناسایی شده و نتایج آزمایش ها به صورت کتبی از طریق ادارات کل استان به مقامات قضایی شهرستان مربوطه ارائه شد.
وی گفت: از بین نمونه های شناسایی شده، نزدیک به70 درصد نمونه ها وحشی و 28درصد نمونه ها اهلی شناسایی شدند، حدود 2درصد از نمونه ها به دلیل عدم کیفیت لازم جهت استخراج DNA غیر قابل شناسایی بودند .
همچنین لیلا عزالدین لو رئیس گروه زیست فناوری این دفتر اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در شناسایی نمونه های مشکوک، نحوه نمونه برداری، نگهداری و ارسال نمونه ها مطابق با شرایط استاندارد است ، هرقدر این شرایط ، بیشتر رعایت شود نتایج حاصل از آزمایشات دقیق تر و شناسایی قطعی تر خواهد بود.
وی گفت: چنانچه نمونه ها در وضعیت مطلوبی نباشند ، استخراج DNA از آنها غیرممکن است یا در صورت استخراج ، DNA از کیفیت مناسبی برخوردار نیست که در این صورت تشخیص نمونه مورد نظر غیر ممکن یا برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید آزمایشات در چندین نوبت تکرار شوند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به ماهیت مطالعات ژنتیکی با استفاده از تکنیک های مولکولی ، به منظور ادامه روند مطالعات و نیل به هدف مورد نظر ، نیازمند همکاری و حمایت ادارات کل استانی هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا