گالری نور موزه ملی علوم و فناوری افتتاح شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سیف الله جلیلی امروز (یکشنبه) در آیین گشایش گالری نور با اشاره به تعیین هدفی مشخص از تاسیس هر یک از گالری های این موزه افزود: یونسکو سال 2015 را سال جهانی نور و گرامیداشت ابن هیثم دانشمند مسلمان و واضع علم نور و اپتیک اعلام کرد و از همان زمان ما تاسیس یک گالری مختص نور را مد نظر قرار دادیم.
وی با تاکید بر اهمیت شناخت نور افزود: دانش بشر از نور و اپتیک حاصل می شود، نور و ماده به صورت موج و ذره وجود دارند و از ارتعاش آنها همه اطلاعات ما در جهان به دست آمده است.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی با اشاره به فعالیت های مختلف موزه علوم و فناوری از جمله کنفرانس سار، جنگ علمی، جشنواره علم برای همه و نظایر آن اضافه کرد: هدف ما از مجموع این فعالیت ها فرهنگ سازی علمی است؛ زیرا معتقدیم زمینه سازی تمدن با ترویج علم ممکن است.
وی با اشاره به کمبود فضا و امکانات در موزه افزود: مجموعه دوم موزه علوم و فناوری را در میدان رازی تهران با همکاری شهرداری و یک مجموعه خصوصی به زودی راه می انداریم که از نظر فضا با فضای فعلی موجود موزه برابری می کند و امیدواریم باعث ارتباط بیشتر مخاطبان با موزه شود.

 خودکفایی موزه علوم و فناوری در ساخت ابزار گالری قابل تحسین است
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در جمع خبرنگاران در این آیین با تقدیر از افتتاح گالری جدید در این موزه گفت: همکاران در موزه همه ابزار این گالری را خودشان ساخته اند و این بسیار ارزشمند است.
مسعود برومند همچنین در مورد اهمیت پژوهش در ارتقای فعالیت های علمی کشور افزود: پژوهش امروزه با سرعت بیشتری رخ می دهد و خروجی هایش به مفهوم جدیدی به نام فناوری تبدیل شده که می تواند به دست مردم برسد و از این جهت اهمیت بالایی دارد که اقتصاد و ثروت ملی کسورها را می سازد.
وی با اشاره به پیشرفت های خوب کشور در این زمینه اظهار داشت: باید به دوره ها و بخش های انتهایی فرایند پژوهش بیشتر توجه کنیم که موجب تکمیل فناوری های مورد نیاز زندگی امروز بشر است.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در اهمیت فعالیت هایی مانند موزه های علم و فناوری نیز گفت: این فعالیت ها در ترویج علم تاثیر زیادی دارد و هر چه خروجی فعالیت های علمی را بیشتر به مردم نشان دهیم، موجب می شود افراد بیشتری در این زمینه ها تحصیل کنند.

گالری نور در 400 متر طراحی و در 75 متر راه اندازی شد
معاون امور نمایشگاهی موزه نیز در مورد گالری جدید افتتاح شده در این موزه توضیح داد: موزه برای راه اندازی گالری های مختلف اولویت های گوناگونی در نظر می گیرد و راه اندازی گالری نور با توجه به نامگذاری سال جهانی نور در سال 2015 در دستور کار قرار گرفت.
روح الله محمدی ادامه داد: این موزه را در فضایی به وسعت 400 متر و با 60 آزمایش مختلف طراحی کردیم ولی در نهایت به دلیل مشکلات و کمبود فضا در 75 متر و با 15 آزمایش طراحی و راه اندازی شد.
وی با تاکید بر ایمنی و مقاومت اشیا اضافه کرد: بودجه پژوهش، طراحی، خرید و نگهداری اشیا هزینه سنگینی را به موزه تحمیل می کند که برای صرفه جویی همه کارها را با کمک کارشناسان داخلی انجام دادیم.
به گفته وی، هزینه های پژوهش و ساخت آثار و نصب حدود 300 میلیون تومان بوده است.
محمدی با اشاره به اهمیت شناخت نور نیز گفت: اگر شرایط و فضا مهیا شود، مراحل بعدی گالری را نیز تکمیل کرده و راه اندازی می کنیم.
در این آیین، سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران (شورای بین المللی موزه ها) و رئیس انجمن ترویج علم نیز حضور داشتند و در تبیین اهمیت موزه ها به ویژه موزه های تعاملی و نسل سوم و چهارم در نزدیکی علم به مردم سخن گفتند.
موزه ملی علوم و فناوری با 7 گالری مرکز علم، انرژی های نو یا انرژی هسته ای، تک اثر، فناوری های بومی، ابزار جراحی، از مورس تا موبایل و نور از سال گذشته و با کسب مجوزهای لازم به موزه ملی تبدیل شد و در محل ساختمان قدیمی کتابخانه ملی ایران در خیابان 30 تیر میزبان علاقمندان و مشتاقان علم در سنین مختلف است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا