ملزومات فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی مشاغل آینده

در ابتدای برنامه، دکتر هاشم واعظی، مدیر گروه پژوهشی وفرهنگی پژوهشکده فرهنگ،هنر و معماری جهاد دانشگاهی به مختصات وضعیت اشتغال در کشور پرداخت و آماری از استان ها براساس بیشترین و کمترین بیکاران موجود در آنها خبر داد.

به گفته واعظی استان های یزد و کرمانشاه دارای بیشترین و خراسان رضوی دارای کمترین نرخ بیکاری زنان روستایی هستند. همچنین کرمانشاه و کردستان دارای بیشترین و خراسان رضوی و سمنان دارای کمترین نرخ بیکاری زنان شهری هستند.

وی در ادامه درخصوص بیکاری کل زنان در استان ها گفت: بطور کلی استان های دارای بیشترین نرخ یزد،کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و استان های دارای کمترین نرخ خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان و هرمزگان هستند.

 مدیر گروه پژوهشی وفرهنگی  پژوهشکده فرهنگ،هنر و معماری جهاد دانشگاهی کرمانشاه، گلستان،اردبیل را نیز دارای بیشترین و یزد را دارای کمترین نرخ بیکاری مردان روستایی عنوان کرد و افزود: این امار درصورتی است که استان هایی که دارای بیشترین بیکاری هستند با توجه به مجاورت با مرز و دریا ظرفیت های بالایی برای درآمد زایی دارند.

در ادامه نشست دکتر هادی مومنی، مدیر مرکز خدمات تخصصی هنر پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی به عنوان آخرین سخنران پنل درخصوص گرایش های اصلی هنر گفت: در دنیا دو گرایش اصلی هنر داریم : کاربردی و زیبایی. هنر کاربردی مانند صنایع دستی، فرش و … هنر زیبایی مثل نقاشی، مجسمه سازی، ویدیو،…. که هرکدام برای خود دارای سابقه ای است.

وی ادامه داد: اولین رد های تاریخ هنر به ایران بر می گردد برای مثال نقش های روی دیوار غار سلیم لادیز در گلستان که در اثر ضعیف بودن دانش عموم این اثر تقریبا از بین رفته است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی هنر پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی ضمن تاکید برعمومی بودن هنرهای کاربردی و تخصصی شدن هنرهای زیبا ادامه داد: هنرهای زیبا در دنیای معاصر بعد از مشروطه با دیدگاه غربی با آمدن کمال الملک به وجود آمد هنری که وی با خود آورده بود در خدمت شاه و درباریان بود. در دهه 40-50 رویکرد تازه ای آمد که در مقابل رویکرد کمال الملک قرار گرفت و هنرهای زیبا گرایش نخبه گرایانه پیدا کرد.

وی ضمن اشاره به این نکته که برخلاف ایران، بازار اصلی هنر بر هنر زیبایی مبتنی است گفت: در طی بیست سال گذشته ارزش بازار هنر بیش از دو برابر شده و تنها در سال گذشته گردش مالی این بخش بالاتر از 63.8 میلیارد دلار بود. این بدین معناست که ما در جامعه ای دو شقه زندگی می کنیم یک شق در گالری ها که عموم مردم خیلی با آن ارتباط ندارند و به یک بخش تخصصی بدل شده و شق دیگر بخش صنایع دستی .

دکتر مومنی افزود: امروزه دکوراسیون خانه ها متفاوت شده است که حاصل تأثیر سریال های شبکه های خارجی است. طی 5-6 سال گذشته که مراکز مربوط به فروش صنایع دستی به سمت تبلیغ دکوراسیون سریال ها می رود که خب فضا داخلی نحوه پوشش و حتی فرهنگ را رسانه ها دارند تغییر می دهند و خب فضا هایی شکل گرفته که نه گالری می باشد نه فروشگاه بلکه بین این دو پل زده است شاید این یکی از ایده ال ترین چیزهایی است که ما داریم در ایران می بینیم ولی باز هم این فضا هایی که بتواند فضا جهانی هنر و یک بازار بسیار گسترده می باشد و صنایع دستی را در بر بگیرد آینده ای است که می توان برای مشاغل هنری دید و اکنون خیلی محدود است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما دانشگاه ها هستند که در انها اقتصاد هنر خیلی تدریس نمی شود مثلا ما رشته صنایع دستی را آموزش می دهیم و انتظار داریم که هنرمند خودش کار بازاریابی را هم انجام دهد در حالی که هرکدام از اینها رشته تخصصی هستند.این درحالی است که امروزه در بحث هنر معاصر یک اصطلاح شکل گرفته به نام کیوریتور(Curator) به معنای فردی که هم گالری را می شناسد،هم بازار و هم نظریه های هنر و او است که نمایشگاه را تدوین می کند و مفهوم هنرمند کنار می رود. درواقع کیوریتود هنرمند معاصر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که این مباحث را نتوانیم در دانشگاه ها بصورت آکادمیک آموزش دهیم شاید انتظار تغییرات دور از دسترس باشد.

گفتنی است، اولین نمایشگاه بین المللی کار ایرانIRANJOBex 2018) ) از روز چهارشنبه 5 اردیبهشت آغاز و تا امروز (شنبه 8 اردیبهشت) ادامه دارد.

گزارش: نیوشا قمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا