سن آغاز مدرسه در فرانسه به سه سال کاهش یافت

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه با اعلام اصلاحاتی در نظام آموزشی این کشور، از کاهش سن آغاز مدرسه از ۶ سالگی به سه سالگی خبر داد. این تصمیم در حالی اعلام می شود که در بیشتر مناطق فرانسه والدین فرزندانشان را از سه سالگی در مدارس ثبت نام می کنند؛۹۳ درصد کودکان ۳ ساله در پاریس به مدرسه می روند اما این رقم در بعضی از مناطق دور افتاده پایین تر است.

آمار وزارت آموزش فرانسه نشان می دهد که تنها سه درصد از کودکان بالای سه سال به مدرسه نمی روند و به این ترتیب از سال ۲۰۱۹ حدود ۲۶۰۰۰ کودک بالای سه سال به ۹۷ درصد دیگر این کودکان اضافه خواهند شد.

دولت فرانسه دلیل اصلی این تصمیم را برابری شانس برای تمام کودکان امروز و تصمیم گیران فردای این کشور دانسته است.

دولت می گوید کودکان از همان دوران مهد کودک مسایل مهمی را فرا می گیرند و این موضوع باید برای تمام نسل ها و کودکان، یکسان باشد. امانوئل ماکرون پیش تر اعلام کرده بود می خواهد تمام فرزندان فرانسه شانسی برابر در یادگیری و پیشرفت داشته باشند.

فرانسه در برنامه آزمون بین المللی ارزیابی دانش آموزان رتبه پایینی دارد. این آزمون توانایی دانش آموزان ۱۵ ساله را در علوم، خواندن، و ریاضیات در ۶۰ کشور می سنجد. فرانسه همیشه به وجود خدمات درمانی و آموزش رایگان می بالد اما در این نظام آموزشی شکاف وجود دارد.

رتبه فرانسه در برنامه آزمون بین المللی ارزیابی دانش آموزان پایین و پایین تر می رود. این کشور از نظر آموزش، نه تنها بدتر از کشورهای شمال اروپاست، بلکه رتبه اش از کشورهای آسیایی هم پایین تر است.

طبق تحقیقاتی که اخیرا شورای ملی سیستم ارزیابی مدارس در فرانسه انجام داده، نابرابری در مدارس میان دانش آموزان شدیدتر شده است.

چندین دهه است که فرانسه تلاش می کند اصلاحاتی را در نظام آموزشی اش انجام بدهد. به عنوان مثال برخی مدارس براساس اولویت بندی دولت از یارانه دولت برخوردارند. اما این مدارس بیشتر در مناطق محروم و مهاجرنشین قرار دارند که خانواده هایی با درآمد متوسط از آنها فراری هستند، و اغلب معلم‌ها نیز از رفتن به این مدارس اجتناب می کنند. در نتیجه تبعیض و نابرابری در مدارس عمیق‌تر شده است.

سن آغاز مدرسه در سایر کشورها

محققان علوم تربیتی هنوز درباره بهترین سن آغاز مدرسه به توافق نرسیده اند. با این حال، سن آغاز تحصیلات اجباری در ایرلند شمالی ۴ سالگی، قبرس، بریتانیا و مالت ۵ سالگی و در دیگر اعضای اتحادیه اروپا ۶ یا ۷ سالگی است.

در فنلاند، لهستان و استونی نیز که از بهترین کشورهای اروپایی از لحاظ موفقیت تحصیلی هستند، سن آغاز مدرسه ۷ سالگی است ولی کودکان پیش از آغاز دبستان آموزش های ابتدایی را در کودکستان آغاز می کنند.

کودکان در کشور آمریکا معمولا مدرسه را از قبل سن ۶ سالگی آغاز می‌کنند؛ البته در برخی ایالت‌ها این سنین می‌تواند کمی متفاوت باشد.‌ همچنین بر اساس قانون آموزش و پرورش در کانادا، کودکان از سن ۶ تا پایان ۱۸ سالگی باید به مدرسه بروند؛ کودکانی که مایل باشند می‌توانند آموزش مهد کودک را از سن ۴ سالگی آغاز کنند تا با آمادگی کامل وارد مدرسه شوند.

در آلمان آموزش مدرسه از سن ۶ سالگی آغاز تا پایان ۱۷ سالگی ادامه دارد. در سوئد سن تحصیلی برای کودکان سوئدی از ۷ سالگی شروع می‌شود و تا پایان ۱۶ سالگی ادامه دارد. در ایتالیا کودکان از ابتدای ۶ سالگی به مدرسه می‌روند و تا پایان ۱۸ سالگی تحصیلات مدرسه را به پایان می‌رسانند تا برای ورود به دانشگاه آماده باشند؛ دانش‌آموزان ایتالیایی هنگام ورود به دانشگاه ۱۹ ساله هستند و این در حالیست که سن رایج ورود به دانشگاه ۱۸ سالگی است.  تا پایان ۱۴ سالگی تحصیلات برای همه کودکان ایتالیایی اجباری است و همه کودکان این کشور باید تا آغاز ۱۵ سالگی به تحصیلی بپردازند؛ دولت‌ها برای کاهش آمار بی‌سوادی تحصیلات را اجباری می‌کنند.

تحصیل در کشور انگلیس نیز از ۳ سالگی آغاز می‌شود و به مدت ۱۴ سال ادامه می‌یابد. آموزش تا پایان ۱۶ سالگی برای دانش‌آموزان انگلیسی اجباری است و آنها تا قبل این سن، حق ترک مدرسه و تحصیل را ندارند؛  تقریبا تمام دانش آموزان پس از ترک مدرسه به دانشگاه می‌روند.

تحصیل ابتدایی در امارات از سن ۶ سالگی آغاز می‌شود و تا ۱۷ سالگی ادامه می‌یابد؛ سیستم آموزشی امارات مشتمل بر ۴ مقطع آموزشی طی مدت زمان ۱۴ سال است. کودکان ۴ تا ۵ ساله‌ به کودکستان‌ها می‌روند، ۶-۱۱ ساله‌ها به مدارس ابتدایی، نوجوانان ۱۲-۱۴ ساله به مدارس مقدماتی متوسطه و نوجوانان  ۱۵-۱۷ ساله در مدارس تکمیلی متوسطه حضور می‌یابند.

سیستم آموزش ملی ترکیه نیز شامل دو قسمت اساسی به نام آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی است؛ آموزش پایه برای دانش‌آموزان ترکیه‌ای از سن ۶ سال آغاز می‌شود و در ۱۷ سالگی به پایان می‌رسد و شامل آموزش پیش‌دبستانی، راهنمایی و متوسطه می‌شود.

براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ژاپن نیز دوره پیش دبستانی از سن ۴ سالگی شروع و تا پایان ۵ سالگی به اتمام می‌رسد؛ دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز سن آغاز رسمی تحصیل کودکان را ۶ سال تمام اعلام کرده است. سیستم آموزشی در این کشور ۱۲ ساله است و دانش‌آموزان تا پایان ۱۷ سالگی مشغول تحصیل در مدرسه هستند.

شرایط سنی آغاز مدرسه در ایران

حداقل سن برای ورود به پایه اول دبستان، 6 سال تمام است و حداکثر سن برای حضور در این پایه در مدارس شهری، 9 سال تمام و در مدارس روستایی، 11 سال تمام است. سن متعارف پیش دبستان و پایه اول برای سال تحصیلی 97-98 به این قرار است. پیش دبستانی  نیمه دوم 91 و نیمه اول 92و پایه اول هم نیمه دوم 90 و نیمه اول است. حداقل سن قابل قبول برای ثبت نام در اول ابتدایی 6 سال تمام است. به استثنای اینکه ثبت نام متولدان یکم مهر سال 1391 نیز قابل قبول است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا