خلاصه ای از فعالیت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در سال 96

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی در این خصوص توضیح داد: با تلاش محققان این مرکز در سال گذشته، تعداد هفت گونه جدید میکروبی شامل قارچ بومی به نام طبرستان، دوازدهمین گونه آرکی ها، گونه ای از مخمر، 3 گونه قارچ رشته ای و گونه ای باکتری در تالاب گمیشان، کشف و معرفی شد.
دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی افزود: هرچند کشف گونه های جدید نیاز به هزینه فراوانی دارد و این مرکز هم در سال 96 با مشکل کمبود اعتبار مواجه بود، اما با تلاش محققان کشور توانستیم به این موفقیت بزرگ دست یابیم که افتخاری برای کشور است.
وی اظهار کرد: ذخایر زیستی بومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چراکه این ذخایر، توانمندی های بالقوه ای از نظر علمی و کاربردی دارند و باید مورد مطالعه گسترده قرار گیرند.
 شناسایی و ثبت بارکد DNA هفت گونه آنچوی ماهیان
رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به اجرای طرح شناسایی و ثبت بارکد DNA آبزیان استراتژیک در سال 96 اشاره کرد و گفت: تاکنون دی ان ای هفت گونه آنچوی ماهیان در دریای عمان و خلیج فارس شناسایی شده است.
شاهزاده فاضلی ادامه داد: در قالب این طرح آبزیان کشور بر اساس ویژگی منحصر به فرد دی ان ای شناسایی خواهند شد تا امکان جداسازی دقیق آبزیان امکان پذیر باشد.
وی ادامه داد: تاکنون آبزیان از نظر ظاهری تعیین گونه شده اند اما بر اساس این طرح، آبزیان دریایی بر اساس DNA به گونه های مختلف تقسیم بندی می شوند.
شاهزاده فاضلی به مدت زمان این طرح اشاره کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار لازم و امکانات مورد نیاز و نیز همکاری سازمان هایی مانند شیلات، اجرای این طرح حدود پنج سال زمان خواهد برد.
وی مهمترین ویژگی این طرح را تعیین دقیق ترین روش شناسایی گونه های جانوری دانست و افزود: اینگونه فعالیت ها در برخی کشورهای پیشرفته انجام شده است و ما نیز باید آن را به سرانجام برسانیم تا گونه های جانوری را به دسته های مشخص تقسیم بندی کنیم.
مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در اسفندماه ۱۳۸۶ توسط جهاد دانشگاهی با هدف گردآوری، تعیین هویت، کنترل کیفی، طبقه‌بندی، ثبت، نگهداری، تکثیر و توزیع انواع میکروارگانیسم‌ها و سلول های قابل کشت و تجدیدپذیر شامل باکتری، قارچ، ویروس، دانه‌ها و سلول های گیاهی و حیوانی و DNA ژنومی و فرآورده‌های نوکلئوتیدی، تأسیس شد.
این مرکز دستیابی به جایگاه مرکزی پیشتاز در سطح ملی و بین‌المللی به منظور جمع‌آوری، ساماندهی، استانداردسازی، حفظ و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور برای توسعه دانش، فناوری و افزایش کیفیت زندگی و سلامت و حفظ تنوع زیستی کشور و عرضه به جامعه جهانی را به عنوان چشم انداز مدنظر دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا