ترکیه میراث باستانی سوریه را نابود می‌کند

کشور سوریه در دهه اخیر دستخوش ناآرامی‌ها و جنگ‌های داخلی و خارجی متعددی بوده و این موضوع باعث شده است تا ساختارهای اصلی و تأسیسات و شالوده آن در شرایط فروپاشی و تخریب قرارگرفته و در این میان با توجه به پیشینه تاریخی کهن و بسیار ارزشمند سوریه، این کشور دارای آثار تاریخی و باستانی متعددی است که بسیاری از آن‌ها در طول این جنگ‌ها آسیب‌دیده‌اند.

حملات ارتش ترکیه در روز چهارشنبه منجر به نابودی بسیاری از ساختمان‌های باستانی و تاریخی مهم عفرین ازجمله آرامگاه سنت مارون و کلیسای جولیانوس شد. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای مسیحی در جهان محسوب می‌شود که در پایان قرن چهارم پیش از میلاد ساخته‌شده بود.

 حضور نسبتاً طولانی داعش و سایر گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در کنار حضور نیروهای خارجی و درگیری‌های متناوب و سنگین بین این گروه‌ها سبب شده است تا بسیاری از آثار تاریخی و محوطه‌های سوریه ویران شوند. به‌تازگی و در نخستین ماه سال جاری میلادی، دولت ترکیه اعلام کرد که باهدف مبارزه با تروریست‌های منطقه، به سوریه حمله کرده و در نخستین مرحله از این تهاجم، شهر عفرین در استان حلب بمباران شد. در ماه جاری نیز ارتش ترکیه به‌طور کامل شهر عفرین را تصرف و نیروی نظامی خود را در آن مستقر کرد. شهر عفرین در شمال غربی سوریه قرارگرفته و نزدیک به هشتاد هزار نفر جمعیت دارد. البته جمعیت این منطقه با روستاهای اطراف آن بسیار بیشتر و در حدود چهارصد و شصت هزار نفر بوده و گفتنی است که عفرین دارای تاریخی طولانی و کهن از دوران پیش‌ازتاریخ تا امروز است. این منطقه در کنار آسیای صغیر در عصر هخامنشی بخشی از امپراتوری پارس محسوب شده و در ادامه به امپراتوری روم پیوست. در دوران پس از اسلام این سرزمین تحت تسلط خلفای اموی و عباسی بوده و سرانجام امپراتوری عثمانی آن را به سرزمین خود الحاق کرده و در دوران معاصر به‌عنوان بخشی از کشور سوریه شناخته شد. بر اساس گزارش دیده بان سوریه، هواپیماهای ترکیه به‌تازگی محوطه باستانی برد (Brad archaeological site) را که در جنوب عفرین واقع‌شده است، با خاک یکسان کرده‌اند.

به گفته مدیر محمود حمود میراث فرهنگی و موزه‌های سوریه، حملات ارتش ترکیه در روز چهارشنبه منجر به نابودی بسیاری از ساختمان‌های باستانی و تاریخی مهم عفرین ازجمله آرامگاه سنت مارون و کلیسای جولیانوس شد. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای مسیحی در جهان محسوب می‌شود که در پایان قرن چهارم پیش از میلاد ساخته‌شده بود. در این محوطه باستانی بسیاری از کلیساهای بیزانسی، صومعه‌های باستانی، معابد تاریخی، یک حمام رومی، خانه‌ها، آسیاب‌ها و قبرستانی باستانی وجود دارد که همگی به دوران امپراتوری روم تعلق داشته و در حدفاصل قرون دوم و سوم میلادی ساخته‌شده‌اند.

حمود از سازمان‌های بین‌المللی مربوطه که این سایت‌ها را در لیست خود ثبت کرده‌اند درخواست کرد تا به وظیفه اخلاقی و انسانی خود برای محکوم کردن تجاوز ترکیه به سایت‌های میراث سوریه و افشای آن به جهان عمل کرده و از آسیب‌دیدگی بیشتر این آثار جلوگیری کنند.

لازم به توضیح است که این محوطه باستانی در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان میراث جهانی معرفی‌شده بود که نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد آن است. گفتنی است بر اساس گزارش‌های غیررسمی، ارتش ترکیه اقدام به تخریب گسترده بسیاری از آثار باستانی و تاریخی این منطقه کرده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: syrianobserver.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا