افزایش جمعیت موش ها در پی خشکسالی

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در منطقه اویغور Uygur  کشور چین ؛ معضلی حاد در اکوسیستم منطقه به وجود آمده که ناشی از زاد ولد و تکثیر بسیار زیاد موش ها است . بر این اساس 380 هزار هکتار از زمین های این منطقه بر اثر هجوم موش ها دچار آسیب دیدگی شدیدی شده اند .

به گفته وانگ ووی Wang Wei ریاست اداره مبارزه با آفات کشاورزی در این منطقه ،بر اثر  تهاجم موش ها ، بسیاری از علفزارها و مراتع این مناطق به کلی نابود و جویده شده اند .

کارشناسان با بررسی دلایل وقوع چنین پدیده ای ، اعلام کرده اند که مهمترین عامل تکثیر موش ها و افزایش جمعیت آن ها ، خشکسالی سال گذشته در منطقه دره رود ایلی Ili river valley است که شدیدترین خشکسالی گزارش شده طی 50 سال اخیر محسوب شده و سبب ایجاد اختلال در چرخه طبیعی اکوسیستم منطقه شده است . در این میان موش ها به دلیل قدرت تطبیق پذیری خود با شرایط ویژه خشکسالی ، دچار افزایش شدید جمعیتی شده اند .

بر اساس این گزارش ، موش ها علاوه بر نابودی مراتع در این مناطق اقدام به حفر کانال های بزرگ زیر زمینی کرده و کلنی های بزرگی در آن ها تشکیل داده اند . بر این اساس در منطقه هووچنگ  Huocheng در حدود یک هزار و 100 شبکه حفر شده و کانال های ساخته شده توسط موش ها در هر هکتار مشاهده شده و این رقم در منطقه یینیگ Yining در حدود 390 کلنی زیر زمینی در هر هکتار گزارش شده است . این عارضه علاوه بر مشکلاتی که برای  اکوسیستم منطقه به وجود آورده است ، سبب نابودی مزارع و آسیب دیدن محصولات کشاورزی شده و از سوی دیگر امکان گسترش و سرایت بیماری های عفونی از طریق این حیوانات به انسان نیز وجود دارد . به همین دلیل دولت چین در تلاش است با استفاده از داروی رودنتی ساید rodenticide با افزایش جمعیت موش ها مقابله کند و از سوی دیگر  کارشناسان در تلاش هستند با استفاده از شکارچیان طبیعی این حیوانات مانند عقاب ها ، این بحران را مهار کنند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا