گوگل، رکورد ظرفیت پردازش کوانتومی را به خود اختصاص داد.

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، در سال‌های اخیر رقابت بین گوگل، آی‌بی‌ام و اینتل در حوزه پردازش کوانتومی بالا گرفته است و به نظر می‌رسد به زودی شاهد تحولی در حوزه پردازش کوانتومی خواهیم بود و نشانه این اتفاق، تولید یک پردازنده کوانتومی است که کارآیی آن بیش از سوپرکامپیوترهای موجود در بازار باشد.

پردازنده‌های عادی محاسبات خود را در مبنای دو انجام می‌دهند و در نتیجه هر بیت اطلاعات به شکل صفر یا یک نمایش داده می‌شود. اما بیت‌های کوانتومی قادرند به طور همزمان صفر و یک باشند. بدین ترتیب در یک سیستم کوانتومی ظرفیت پردازش به طور تصاعدی افزایش می‌یابد و برای مثال دو کیوبیت چهار حالت (00، 01، 10 و 11) و سه کیوبیت 8 حالت را به طور همزمان نمایش می‌دهد.
قابلیت پردازش همزمان بدین معنی است که از لحاظ نظری یک کامپیوتر کوانتومی با پردازنده 49 کیوبیتی در انواع خاصی از محاسبات، عملکردی بهتر از سوپرکامپیوترهای کنونی دارد.
تراشه کوانتومی جدید گوگل 72 کیوبیت ظرفیت دارد. این کیوبیت‌ها در آرایه‌های مربعی چیده شده‌اند و ماهیت کوانتومی خود را از خاصیت ابررسانش به دست می‌آورد. این خاصیت امکان برقراری جریان در دو راستای مختلف را فراهم می‌کند.
البته کیوبیت‌ها بسیار شکننده هستند و موجب بروز خطاهایی در حافظه و عملکرد سیستم می‌شوند که در مجموع کارآیی سیستم را کاهش می‌دهد. محققان گوگل در تلاشند تا با توسعه یک سیستم اشکال‌زدایی پیشرفته بتوانند این خطاها را به حداقل برسانند و کارآیی پردازنده خود را در عمل به سطح بالاتری از سوپرکامپیوترهای موجود برسانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا